Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kouluun kiinnittymisen
ulottuvuuksien yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin. Tarkastelu suoritettiin
sukupuolen, luokka-asteen ja erityisopetusstatuksen välillä. Lisäksi
selvitettiin sosiaalisen kompetenssin yhteyttä koulumenestykseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa yläkoululaisten kouluun
kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin osalta. Tavoitteena oli myös lisätä
tietoa kouluun kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin mahdollisesta
yhteydestä ja tarjota tältä alueelta jatkotutkimusaiheita.
Tutkimusaineisto kerättiin lukuvuoden 2012-2013 aikana kahden
yläkoulun oppilailta paperilomakkeilla ja Internet-pohjaisena Korppikyselynä.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 787 yläkouluikäistä oppilasta.
Tyttöjä aineistossa oli 401 ja poikia 369. Osa-aikaista erityisopetusta sekä
tehostettua tai erityistä tukea saavia oppilaita oli aineistossa 120. Aineiston
analysointi suoritettiin SPSS 20 -ohjelmistolla.
Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen oli keskitasoista.
Erityisopetusta saaneiden oppilaiden kouluun kiinnittyminen oli
tutkimuksen mukaan korkeampaa kuin yleisopetuksen oppilaiden.
Yläkoululaisten oman arvion mukaan myös heidän sosiaalinen
kompetenssinsa oli keskitasoista.
Kouluun kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin välillä oli melko
voimakas positiivinen yhteys. Tämä yhteys oli melko voimakas kaikkien
kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien ja kaikkien tarkasteltujen ryhmien
osalta. Sosiaalisen kompetenssin ja koulumenestyksen välillä oli puolestaan
heikko negatiivinen yhteys. Toisin sanoen, mitä vahvempi oppilaan
sosiaalinen kompetenssi oli, sitä heikompi oli hänen koulumenestyksensä.
Erityisopetusstatuksen oppilaat eivät eronneet muista oppilaista tilastollisesti
merkitsevästi millään osa-alueella.
Jatkossa koulukiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin yhteyden
tutkimuksen tulisi keskittyä suurempien aineistojen avulla ilmiön
yleistettävyyteen sekä itsearvioinnin sijaan mahdollisimman monitahoiseen
ilmiöiden tutkimiseen.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404011448Use this for linking
Language
Finnish