University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi

Thumbnail
View/Open
478.8Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Veijola, Teemu
Date
2014
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin. Tarkastelu suoritettiin sukupuolen, luokka-asteen ja erityisopetusstatuksen välillä. Lisäksi selvitettiin sosiaalisen kompetenssin yhteyttä koulumenestykseen. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa yläkoululaisten kouluun kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin osalta. Tavoitteena oli myös lisätä tietoa kouluun kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin mahdollisesta yhteydestä ja tarjota tältä alueelta jatkotutkimusaiheita. Tutkimusaineisto kerättiin lukuvuoden 2012-2013 aikana kahden yläkoulun oppilailta paperilomakkeilla ja Internet-pohjaisena Korppikyselynä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 787 yläkouluikäistä oppilasta. Tyttöjä aineistossa oli 401 ja poikia 369. Osa-aikaista erityisopetusta sekä tehostettua tai erityistä tukea saavia oppilaita oli aineistossa 120. Aineiston analysointi suoritettiin SPSS 20 -ohjelmistolla. Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen oli keskitasoista. Erityisopetusta saaneiden oppilaiden kouluun kiinnittyminen oli tutkimuksen mukaan korkeampaa kuin yleisopetuksen oppilaiden. Yläkoululaisten oman arvion mukaan myös heidän sosiaalinen kompetenssinsa oli keskitasoista. Kouluun kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin välillä oli melko voimakas positiivinen yhteys. Tämä yhteys oli melko voimakas kaikkien kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien ja kaikkien tarkasteltujen ryhmien osalta. Sosiaalisen kompetenssin ja koulumenestyksen välillä oli puolestaan heikko negatiivinen yhteys. Toisin sanoen, mitä vahvempi oppilaan sosiaalinen kompetenssi oli, sitä heikompi oli hänen koulumenestyksensä. Erityisopetusstatuksen oppilaat eivät eronneet muista oppilaista tilastollisesti merkitsevästi millään osa-alueella. Jatkossa koulukiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin yhteyden tutkimuksen tulisi keskittyä suurempien aineistojen avulla ilmiön yleistettävyyteen sekä itsearvioinnin sijaan mahdollisimman monitahoiseen ilmiöiden tutkimiseen. ...
Keywords
kouluun kiinnittyminen sosiaalinen kompetenssi opintomenestys koulu yläkoulu sosiaaliset taidot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404011448

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa 

    Koivu, Eerikki (2016)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen ...
  • Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus 

    Kervinen, Soili; Seesteilä, Sari (2016)
    Kervinen, Soili ja Seesteilä, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN JA KANTASUOMALAISTEN YLÄKOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN JA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ...
  • Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja luvattomat koulupoissaolot 

    Mustajärvi, Marika (2015)
  • Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun 

    Vainio, Anni; Jukko, Miia (2015)
    Jukko, Miia ja Vainio, Anni. 2015. Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryt-täessä alakoulusta yläkouluun. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Tämän tutkimuksen ...
  • Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yhteydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen 

    Kaartokallio, Lauri (2013)
    TIIVISTELMÄ Lauri Kaartokallio. 2013. Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yh-teydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen. Jy-väskylän yliopisto. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre