Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kouluun kiinnittymisen
ulottuvuuksien yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin. Tarkastelu suoritettiin
sukupuolen, luokka-asteen ja erityisopetusstatuksen välillä. Lisäksi
selvitettiin sosiaalisen kompetenssin yhteyttä koulumenestykseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa yläkoululaisten kouluun
kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin osalta. Tavoitteena oli myös lisätä
tietoa kouluun kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin mahdollisesta
yhteydestä ja tarjota tältä alueelta jatkotutkimusaiheita.
Tutkimusaineisto kerättiin lukuvuoden 2012-2013 aikana kahden
yläkoulun oppilailta paperilomakkeilla ja Internet-pohjaisena Korppikyselynä.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 787 yläkouluikäistä oppilasta.
Tyttöjä aineistossa oli 401 ja poikia 369. Osa-aikaista erityisopetusta sekä
tehostettua tai erityistä tukea saavia oppilaita oli aineistossa 120. Aineiston
analysointi suoritettiin SPSS 20 -ohjelmistolla.
Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen oli keskitasoista.
Erityisopetusta saaneiden oppilaiden kouluun kiinnittyminen oli
tutkimuksen mukaan korkeampaa kuin yleisopetuksen oppilaiden.
Yläkoululaisten oman arvion mukaan myös heidän sosiaalinen
kompetenssinsa oli keskitasoista.
Kouluun kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin välillä oli melko
voimakas positiivinen yhteys. Tämä yhteys oli melko voimakas kaikkien
kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien ja kaikkien tarkasteltujen ryhmien
osalta. Sosiaalisen kompetenssin ja koulumenestyksen välillä oli puolestaan
heikko negatiivinen yhteys. Toisin sanoen, mitä vahvempi oppilaan
sosiaalinen kompetenssi oli, sitä heikompi oli hänen koulumenestyksensä.
Erityisopetusstatuksen oppilaat eivät eronneet muista oppilaista tilastollisesti
merkitsevästi millään osa-alueella.
Jatkossa koulukiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin yhteyden
tutkimuksen tulisi keskittyä suurempien aineistojen avulla ilmiön
yleistettävyyteen sekä itsearvioinnin sijaan mahdollisimman monitahoiseen
ilmiöiden tutkimiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
Koivu, Eerikki (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen ... -
Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
Kervinen, Soili; Seesteilä, Sari (2016)Kervinen, Soili ja Seesteilä, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN JA KANTASUOMALAISTEN YLÄKOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN JA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja luvattomat koulupoissaolot
Mustajärvi, Marika (2015) -
Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun
Vainio, Anni; Jukko, Miia (2015)Jukko, Miia ja Vainio, Anni. 2015. Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryt-täessä alakoulusta yläkouluun. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Tämän tutkimuksen ... -
Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yhteydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen
Kaartokallio, Lauri (2013)TIIVISTELMÄ Lauri Kaartokallio. 2013. Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yh-teydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen. Jy-väskylän yliopisto. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.