dc.contributor.advisor | Leskinen, Markku | |
dc.contributor.author | Kervinen, Soili | |
dc.contributor.author | Seesteilä, Sari | |
dc.date.accessioned | 2016-09-07T10:00:39Z | |
dc.date.available | 2016-09-07T10:00:39Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1704699 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51247 | |
dc.description.abstract | Kervinen, Soili ja Seesteilä, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN
JA KANTASUOMALAISTEN YLÄKOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN
JA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu
-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan laitos. 47 sivua.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on vertailla peruskoulun yläkoululaisten emotionaalista
kouluun kiinnittymistä ja osallisuuden kokemista vanhempien syntymätaustan
mukaan. Tutkimus selvittää myös, millä tavoin yläkoulun oppilaat
kehittäisivät opetuksen suunnittelua ja toteutusta sekä oppimisen arviointia.
Tutkimus on toteutettu yläkoulun oppilaille keväällä 2016 mixed method
–tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen määrällinen osuus on kerätty Appletonin
kansainvälisellä SEI (School Engagement Instrument) –tutkimuspatterin
suomennetulla OKI-versiolla, johon on lisätty osallisuuden summamuuttuja
tämän tutkimuksen tekijöiden kehittämänä. Tutkimuksen laadullinen osuus
opetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista on kerätty kahdella avokysymyksellä.
Tutkimuksessa havaittiin, että oppilaiden vanhempien syntymätaustoilla
ei ole yhteyttä oppilaiden emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen ja osallisuuden
kokemiseen. Emotionaalisen kouluun kiinnittymisen alaulottuvuuksista
opettaja-oppilassuhde ja kodin tuki olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä
oppilaan opintomenestykseen.
Opettaja-oppilassuhteeseen panostaminen on syytä ottaa huomioon koulujen
oppilashyvinvointia kehitettäessä. Samoin perusopetuslain ja opetussuunnitelman
asettamat vaatimukset laadukkaasta koulun ja kodin välisestä
yhteistyöstä ovat merkittäviä tekijöitä oppilaiden kouluun kiinnittymisen ja
osallisuuden kokemisen kannalta | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (64 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | osallisuus | |
dc.subject.other | emotionaalinen kouluun kiinnittyminen | |
dc.subject.other | maahanmuuttajatausta | |
dc.subject.other | kouluhyvinvointi | |
dc.subject.other | opintomenestys | |
dc.title | Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201609074010 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2016-09-07T10:00:39Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajatausta | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |