Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorBärlund, Pia
dc.contributor.authorNyman, Tarja
dc.contributor.authorKajander, Kati
dc.contributor.editorKauppinen, Merja
dc.contributor.editorRautiainen, Matti
dc.contributor.editorTarnanen, Mirja
dc.date.accessioned2016-09-07T07:05:36Z
dc.date.available2016-09-07T07:05:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationBärlund, P., Nyman, T., & Kajander, K. (2015). ”Ai niin, unohdin pyyhkeen ja uikkarin kielisuihkutteluun tänään.” Vieraiden kielten aineenopettajiksi opiskelevien kokemuksia kielisuihkutuksesta. In M. Kauppinen, M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), <i>Elävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.–14.2.2014</i> (pp. 76-96). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 9. <a href="https://helda.helsinki.fi/handle/10138/154156" target="_blank">https://helda.helsinki.fi/handle/10138/154156</a>
dc.identifier.otherCONVID_24632948
dc.identifier.otherTUTKAID_65714
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51230
dc.description.abstractKuvaamme artikkelissamme vieraiden kielten aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia kielisuihkutusmetodista varhaisen vieraan kielenoppimisen ja -opettamisen välineenä. Tutkimusaineisto koostuu 15 soveltavan ohjatun opetusharjoittelun harjoitteluraportista, joissa kuvataan aamu- ja iltapäivätoiminnassa ja esiopetuksessa suoritettua opetusharjoittelua. Lähestymme tutkimusaineistoa laadullisesti. Tutkimusaineiston analyysissä on etsitty vastauksia, miksi opiskelijat ovat hakeutuneet kielisuihkutukseen, mitä tavoitteita he asettivat kielisuihkutukselle ja sen sisällölle sekä, kuinka he ovat kokeneet harjoittelun vaikuttaneen heidän ammatilliseen kehitykseensä. Opiskelijat ovat kokeneet kielisuihkutuksen erittäin merkityksellisenä oman opettajuuteensa kehittymisen kannalta, he ovat päässeet irti oppikirjasidonnaisuudesta ja astuneet kohti autenttista kielten opettamista. Tutkimustulosten pohjalta voidaan opettajankoulutusta kehittää vastaamaan paremmin 2000-luvun vaatimuksiin oppikirjatonta pedagogiikkaa kohti sekä keväällä 2014 julkaistussa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnoksessa esitettyyn kielisuihkutuksen laajentamiseen vuosiluokilla 1-2.
dc.format.extent223
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
dc.relation.ispartofElävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.–14.2.2014
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktisia tutkimuksia
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/154156
dc.subject.othervarhainen kielenopetus
dc.subject.otherkielisuihkutus
dc.subject.otherpedagogiset opinnot
dc.subject.otherautenttinen vieraan kielen opetus
dc.subject.otherauthentic language learning and teaching
dc.title”Ai niin, unohdin pyyhkeen ja uikkarin kielisuihkutteluun tänään.” Vieraiden kielten aineenopettajiksi opiskelevien kokemuksia kielisuihkutuksesta
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609063988
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineVieraat kieletfi
dc.contributor.oppiaineForeign Languagesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.date.updated2016-09-06T09:15:29Z
dc.relation.isbn978-952-5993-16-5
dc.type.coarbook part
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange76-96
dc.relation.issn1799-960X
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2015.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot