Opettajien käsityksiä viihdepelaamisen vaikutuksista lapsiin ja nuoriin
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Porrassalmi Arttu-Oskari. 2016. Opettajien käsityksiä viihdepelaamisen vaikutuksista lapsiin ja nuoriin. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 60 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajien käsityksiä viihdepelaamisen vaikutuksista lapsiin ja nuoriin. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmen eri kaupungin opettajilta kevään 2016 aikana, ja se sisälsi kahdeksan luokan- ja aineenopettajan yksilöhaastattelua. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sekä avointa että puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Opettajien käsitykset viihdepelaamisen vaikutuksista olivat lähtökohtaisesti positiivisia ja pelaaminen nähtiin lapsia ja nuoria kehittävänä toimintana, kun kyse oli kohtuupelaamisesta. Viihdepelaamisen vaaraksi kuitenkin miellettiin liikapelaaminen, jolla nähtiin olevan yhteys moniin merkittäviin viihdepelaamiseen liitettyihin haittavaikutuksiin kuten väsymykseen, henkisen ja fyysiseen terveydentilan alenemiseen, kunnon rapistumiseen, kontrollinmenettämiseen ja passivoivaan käytökseen. Jokainen haastateltu opettaja oli huolissaan liiallisen pelaamisen vaikutuksista sekä he kantoivat huolta myös siitä, että huoltajat ovat piittaamattomia lasten ja nuorten pelaamien pelien ikärajoista. Erityisen huolestuneita oltiin pienistä lapsista, joilla K-18 pelien pelaamisen uskottiin aiheuttavan hetkellisiä turvattomuuden tunteita.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Videopelit oppimisen tukena : opettajien ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijoiden näkemyksiä
Niskanen, Patrick (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijoiden näkemyksiä videopelien merkityksestä kouluopetuksessa. Tarkastelun kohteena oli videopelien rooli kouluopetuksessa, ... -
Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön
Tuomioja, Petri (2014)Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus ... -
Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.
Linna, Sanna (2018)A1-kielen opetus varhennetaan Suomessa alkamaan 1. luokan keväällä vuoden 2020 alusta lähtien. Tämän tutkielman kohteena on varhennetun kielen opettajille suunnattu the Early Bird Gets the Word -täydennyskoulutus. Tavoitteena ... -
Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta
Veistämö, Annika (2016)Tässä tutkimuksessa tutkin yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä heidän hiljaisen tietonsa ilmenemisestä. Lisäksi tutkimuksessani keskityn äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljaisen tiedon ... -
Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta
Mauno, Sofia (2014)Tarkastelen tässä pro gradu -tutkielmassa äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta. Kielitiedon opettamiseen liittyvät kysymykset ovat esillä jatkuvasti, ja on keskusteltu muun muassa oppilaiden huonosta ...