University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.

Thumbnail
View/Open
865.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Linna, Sanna
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
A1-kielen opetus varhennetaan Suomessa alkamaan 1. luokan keväällä vuoden 2020 alusta lähtien. Tämän tutkielman kohteena on varhennetun kielen opettajille suunnattu the Early Bird Gets the Word -täydennyskoulutus. Tavoitteena on selvittää koulutukseen osallistuneiden opettajien (N=26) taustoja sekä kuvata opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta ja täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta. Tutkimusaineisto koostuu alkukartoituksesta (N=23), itsearvioinnista (N=20) koulutuksen päätteeksi sekä yksilöhaastatteluista (N=3) ja kirjallisista vastauksista (N=3) työelämäjakson jälkeen. Alkukartoituksen taustatietoja kuvattiin frekvenssijakaumin. Muulle aineistolle toteutettiin neljä fenomenografista analyysiprosessia, joista kustakin syntyi oma kuvauskategoriasysteeminsä. Varhennettua kielten opetusta koskevat ennakkokäsitykset koskivat oppilasta, sisältöjä, keskeisiä periaatteita, opetuksen järjestämistä sekä opetusta tukevia tekijöitä. Opettajat asettivat koulutukselle sisältöön, ammatilliseen kehittymiseen, oppilaaseen sekä oman työn tukemiseen liittyviä tavoitteita. Käsityksissä täydennyskoulutuksen henkilökohtaisesta vaikuttavuudesta ilmeni ajattelun, tietämyksen ja oman opetuksen muuttumista sekä vielä opittavia asioita koulutuksen päättyessä ja käytännön toteutuksia, ajattelun ja opetuksen muutosta, käsitysten laajenemista sekä halua oppia lisää työelämäjakson jälkeen. Vastaavia täydennyskoulutuksia järjestettäessä tulisi huomioida eri taustoista tulevien opettajien erilaiset tarpeet. Lisäksi koulutuksen sisältöjen tulisi olla sovellettavissa opettajien käytännön työhön. ...
Keywords
varhennettu kielten opetus koettu vaikuttavuus vaikuttavuus fenomenografia täydennyskoulutus opettajat käsitykset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811304951

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta 

    Hämäläinen, Jenni (2018)
    Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ...
  • Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus 

    Pesonen, Päivikki (2020)
    Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ...
  • Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus 

    Lehtinen, Pauliina; Jokinen, Noora (2020)
    Työrauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan työrauhaa voidaan edistää näyttöön perustuvilla luokanhallintamenetelmillä. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin ...
  • ”Niin siis nimenomaan, semmoinen tavallaan rohkeus kokeilla ja katsoa että no mitäs tässä tapahtuu” : aloittavien opiskelijoiden käsityksiä oppimisesta verkkopainotteisessa fysioterapeuttikoulutuksessa – fenomenografinen tutkimus 

    Franicevic, Marko (2023)
    Verkkopainotteinen opiskelu on viime vuosina lisääntynyt runsaasti pedagogisten ratkaisujen muuttuessa, teknologian kehittyessä ja yhteiskunnallisten asioiden vaikuttaessa. Suomessa käynnistyi ensimmäinen verkkopainotteinen ...
  • Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta 

    Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre