Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta
Tässä tutkimuksessa tutkin yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä heidän hiljaisen tietonsa ilmenemisestä. Lisäksi tutkimuksessani keskityn äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljaisen tiedon jakamiseen ja jakamiseen liittyviin ongelmiin. Tutkimukseni tavoitteena on saada lisää tietoa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljaisen tiedon luonteesta ja hiljaisen tiedon jakamisesta.
Tutkimukseni teoriapohja keskittyy vahvasti hiljaisen tiedon käsitteeseen. Hiljaisen tiedon ajatellaan usein olevan tietoa, jota ei ole muutettu sanalliseen muotoon. Käytännössä hiljaista tietoa siis kerääntyy esimerkiksi työssä työtä tehdessä ihmisen oppiessa kokemuksiensa kautta. Hiljaista tietoa saadaan siis esimerkiksi onnistumisien ja epäonnistumisien kautta.
Aineistoni koostuu neljästä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan hiljaiseen tietoon liittyvästä teemahaastattelusta. Haastattelujen analyysin olen tehnyt käyttämällä sisällönanalyysia ja diskurssinanalyysia, minkä lisäksi olen tutkinut kielellisenä piirteenä erityisesti modaalisuutta.
Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljainen tieto näkyy esimerkiksi vuorovaikutustilanteissa, tuntien ja kurssien suunnittelutyössä, oppilaiden töiden arvioinnissa ja yllättäviin tilanteisiin reagoimisessa. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat jakavat hiljaista tietoaan esimerkiksi ainekollegan kanssa, opettajainkokouksissa, suunnittelemalla kursseja yhdessä, samanaikaisopetuksessa ja kansainvälisissä opettajavaihdoissa. Hiljaisen tiedon jakamisen suurimpina esteinä ovat työyhteisön passiivisuus jakamisen suhteen, opettajien erilaiset persoonallisuudet, unohtaminen, kiinnostuksen puute sekä liian suuri tai pieni koulu.
Tutkimuksestani saatavan tiedon avulla tutkimukseen osallistuneet äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat sekä muut kokeneemmat aineenopettajat voivat tulla tietoisemmaksi hiljaisesta tiedostaan. Lisäksi kokemattomammat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat voivat saada itselleen kokeneempien ainekollegojen välittämää hiljaista tietoa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29789]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
Kauppinen, Laura (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa ... -
Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta
Mauno, Sofia (2014)Tarkastelen tässä pro gradu -tutkielmassa äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta. Kielitiedon opettamiseen liittyvät kysymykset ovat esillä jatkuvasti, ja on keskusteltu muun muassa oppilaiden huonosta ... -
"Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus" : äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä
Reijonen, Salla (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia tulkintarepertuaareja ja opettajapositioita äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat ottavat suhteessa draamakasvatukseen eli draamaan. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta tutkimus ... -
"Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
Käkelä, Hanna (2013)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisiksi kirjoittamisen opetus, kirjoittamisen opettajan identiteetti ja oppilaiden sukupuoli rakentuvat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa. Tutkin diskurssianalyyttistä ...