Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kotoutumisen ja osallistumisen mahdollisuuksia perusopetuksessa
Voipio-Huovinen, S. (2016). Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kotoutumisen ja osallistumisen mahdollisuuksia perusopetuksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10.5.2016(Toukokuu). http://www.kieliverkosto.fi/article/maahanmuuttajataustaisten-oppilaiden-kotoutumisen-ja-osallistumisen-mahdollisuuksia-perusopetuksessa/
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2016Discipline
Kielten laitosCopyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden monikielisyyttä käsittelevän väitöskirja-aineistoni
parissa olen törmännyt siihen, miten vähän tutkimukseeni osallistuneiden oppilaiden
luokanvalvojat tiesivät oppilaiden käyttämistä kielistä (ks. myös Voipio-Huovinen ja
Martin 2012). Ihmettelin tätä samaa jo nuorena opettajana toimiessani, koska mielestäni
oppilaiden jututtaminen heidän kieltenkäytöstään, kielellisistä resursseistaan ja
kielikäsityksistään oli yksi mukavimpia puolia S2-opettajan työssä. Kun opettajat tuntevat
ja arvostavat maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten kielellisiä resursseja, kaikkien
kouluyhteisön jäsenten kielitietoisuus kasvaa ja kouluyhteisön uusien jäsenten
kotoutuminen edistyy aiempaa paremmin.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/article/maahanmuuttajataustaisten-oppilaiden-kotoutumisen-ja-osallistumisen-mahdollisuuksia-perusopetuksessa/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26120557
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tukea tasa-arvoiselle koulutielle : maahanmuuttajataustaisten nuorten osaaminen PISA 2022 -tutkimuksessa
Pulkkinen, Jonna; Kauppinen, Heli; Hiltunen, Jenna; Lehtola, Piia; Nissinen, Kari; Rautopuro, Juhani (Jyväskylän Yliopisto, 2024)Julkaisussa kuvataan maahanmuuttajataustaisten nuorten osaamista PISA 2022 -tutkimuksessa. PISA-tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa noin 15-vuotiaiden nuorten osaamista matematiikassa, lukutaidossa ja luonnontieteissä. ... -
Takaako samanlainen tausta samanlaisen osaamisen? Maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön oppilaiden osaamiserot PISA 2012 -tutkimuksessa
Kirjavainen, Tanja; Pulkkinen, Jonna (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin PISA 2012 -aineistolla maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön oppilaiden osaamiseroja. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka suuria erot ovat koko osaamisjakaumassa. Lisäksi tutkittiin ... -
Pakolaisena Suomessa : kotoutumisen haasteet ja niiden yhteydet kotoutumisen eri ulottuvuuksiin
Penttilä, Pasi (2023)Kandidaatintutkielmani tutkii pakolaisten kohtaamia haasteita Suomeen kotoutumisessa ja kuinka ne yhdistyvät kotoutumisen eri ulottuvuuksiin. Kotoutuminen viittaa useisiin eri prosesseihin, joiden kautta maahanmuuttaja ... -
"Viimeistä poikaani en anna" : yksin maahan tulleiden alaikäisten pakolaistaustaisten nuorten kotoutumisen haasteet
Ciwan, Anu (2022)Tutkielman tarkoitus on selvittää yksin ilman huoltajaa maahan tulleiden pakolaistaustaisten alaikäisten lasten ja nuorten kotoutumisen haasteita ja kotoutumiseen ja kotouttamiseen liittyviä hidastavia tai estäviä tekijöitä. ... -
Nuorten maahanmuuttajien kotoutuminen : etnografinen tutkimus kotoutumisen haasteista, mahdollisuuksista ja toiveista
Pohjola, Riikka (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa maahanmuuttajien kotoutumisprosesseja ja nostaa esille kotoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen keskiössä ovat vertailevat tarinat kotoutumisen haasteista ja yhteiskunnan ...