dc.contributor.author | Voipio-Huovinen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2016-07-15T06:24:41Z | |
dc.date.available | 2016-07-15T06:24:41Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Voipio-Huovinen, S. (2016). Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kotoutumisen ja osallistumisen mahdollisuuksia perusopetuksessa. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>10.5.2016</i>(Toukokuu). <a href="http://www.kieliverkosto.fi/article/maahanmuuttajataustaisten-oppilaiden-kotoutumisen-ja-osallistumisen-mahdollisuuksia-perusopetuksessa/" target="_blank">http://www.kieliverkosto.fi/article/maahanmuuttajataustaisten-oppilaiden-kotoutumisen-ja-osallistumisen-mahdollisuuksia-perusopetuksessa/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_26120557 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50856 | |
dc.description.abstract | Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden monikielisyyttä käsittelevän väitöskirja-aineistoni
parissa olen törmännyt siihen, miten vähän tutkimukseeni osallistuneiden oppilaiden
luokanvalvojat tiesivät oppilaiden käyttämistä kielistä (ks. myös Voipio-Huovinen ja
Martin 2012). Ihmettelin tätä samaa jo nuorena opettajana toimiessani, koska mielestäni
oppilaiden jututtaminen heidän kieltenkäytöstään, kielellisistä resursseistaan ja
kielikäsityksistään oli yksi mukavimpia puolia S2-opettajan työssä. Kun opettajat tuntevat
ja arvostavat maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten kielellisiä resursseja, kaikkien
kouluyhteisön jäsenten kielitietoisuus kasvaa ja kouluyhteisön uusien jäsenten
kotoutuminen edistyy aiempaa paremmin. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | http://www.kieliverkosto.fi/article/maahanmuuttajataustaisten-oppilaiden-kotoutumisen-ja-osallistumisen-mahdollisuuksia-perusopetuksessa/ | |
dc.subject.other | kielitietoisuus | |
dc.subject.other | kotoutuminen | |
dc.title | Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kotoutumisen ja osallistumisen mahdollisuuksia perusopetuksessa | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201607143613 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Kielten laitos | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2016-07-14T12:15:11Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | Toukokuu | |
dc.relation.volume | 10.5.2016 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto ja kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | osallistuminen | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10727 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19327 | |
dc.type.okm | D1 | |