Takaako samanlainen tausta samanlaisen osaamisen? Maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön oppilaiden osaamiserot PISA 2012 -tutkimuksessa
Kirjavainen, T., & Pulkkinen, J. (2017). Takaako samanlainen tausta samanlaisen osaamisen? Maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön oppilaiden osaamiserot PISA 2012 -tutkimuksessa. Kasvatus, 48(3), 189-202.
Julkaistu sarjassa
KasvatusPäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© 2017 Tekijät
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin PISA 2012 -aineistolla maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön oppilaiden osaamiseroja. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka suuria erot ovat koko osaamisjakaumassa. Lisäksi tutkittiin sitä, kuinka paljon osaamiseroja selittävät erilaiset oppilaaseen ja kouluun liittyvät taustatekijät, ja sitä, hyötyvätkö maahanmuuttajaoppilaat taustatekijöistään samalla tavalla kuin kantaväestön oppilaat. Aineiston analysoinnissa käytettiin Juhn-Murphy-Pierce -menetelmää. Tulokset osoittivat, että maahanmuuttajaoppilaiden osaaminen on kantaväestön oppilaiden osaamista heikompaa koko osaamisjakaumassa. Ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden ero kantaväestöön pieneni selvästi osaamisen kasvaessa, ja osaamiserot selittyivät lähes kokonaan oppilaan taustatekijöillä. Sen sijaan toisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden ero kantaväestöön oli lähes samanlainen koko osaamisjakaumassa. Osaamiseroja selitti taustatekijöiden lisäksi selvästi myös se, että toisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaat eivät hyötyneet taustatekijöistään samalla tavalla kuin kantaväestön oppilaat. Osaamisjakauman yläpäässä jopa yli puolet oppilaiden välisistä eroista selittyi taustatekijöille saadusta heikommasta hyödystä. Perusopetus näyttäisi tukevan melko hyvin etenkin heikoiten menestyviä ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaita, mutta toisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden oppimista ei kyetä tukemaan siten, että he saisivat taustatekijöilleen samanlaisen hyödyn kuin kantaväestön oppilaat.
...
Julkaisija
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry; Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927XJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27105883
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Miten lähtömaa on yhteydessä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaamiseen? : oppilaiden osaamiserot PISA 2012 -tutkimuksessa
Kirjavainen, Tanja; Pulkkinen, Jonna (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2017) -
Tukea tasa-arvoiselle koulutielle : maahanmuuttajataustaisten nuorten osaaminen PISA 2022 -tutkimuksessa
Pulkkinen, Jonna; Kauppinen, Heli; Hiltunen, Jenna; Lehtola, Piia; Nissinen, Kari; Rautopuro, Juhani (Jyväskylän Yliopisto, 2024)Julkaisussa kuvataan maahanmuuttajataustaisten nuorten osaamista PISA 2022 -tutkimuksessa. PISA-tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa noin 15-vuotiaiden nuorten osaamista matematiikassa, lukutaidossa ja luonnontieteissä. ... -
Avaimet osaamiseen ja tulevaisuuteen : selvitys maahanmuuttajataustaisten nuorten osaamisesta ja siihen liittyvistä taustatekijöistä PISA 2012 -tutkimuksessa
Harju-Luukkainen, Heidi; Nissinen, Kari; Sulkunen, Sari; Suni, Minna; Vettenranta, Jouni (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2014) -
Sosioekonominen tausta, motivaatio ja minäpystyvyys luonnontieteiden osaamisen selittäjinä tytöillä ja pojilla
Pulkkinen, Jonna; Tolvanen, Asko; Rautopuro, Juhani (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018) -
Aineenopettajien näkökulmia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaamisen osoittamisen keinoihin ja pedagogisten asiakirjojen hyödyntämiseen
Lakaniemi, Noora (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa aineenopettajien käyttämistä osaamisen osoittamisen keinoista sekä pedagogisten asiakirjojen hyödyntämisestä, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppiainekohtaista taitotasoa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.