"The key is awareness rather than repetition" : a multisensory pronunciation teaching intervention in a Finnish EFL context
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehitellä ja toteuttaa englannin ääntämisen opet-tamisen opetuskokeilu peruskoulun kolmannen luokan oppilaille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka oppilaat kokivat heidän ääntämistaitonsa ennen opetuskokeilua, minkälaisella toiminnalla ääntämisen oppimisen tietoisia prosesseja voi lisätä sekä millä tavoin lyhytaikainen opetuskokeilu vaikuttaa oppilaiden ääntämistietoisuuteen ja -taitoihin. Myös yksilöllisen ääntämisen kehittymisen tutkiminen tämän opetuskokeilun aikana oli yksi tutkimuksen tavoitteista. Tutkimus toteutettiin kahdessa koulussa sa-massa keskisuuressa suomalaisessa kaupungissa. Tutkimukseen osallistuvat oppilaat (n=52) olivat ensimmäistä vuotta englantia opiskelevia kolmannen luokan oppilaita. Tutkimus koostui ääntämisen opettamisen jaksosta, havainnointimateriaaleista, kahdesta kyselylomakkeesta sekä kahdesta äänityksestä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti ja aineistolähtöisesti ja aineiston sisältä nousseiden teemojen mukaisesti.
Tulokset osoittavat, että tutkimuksen päätavoite saavutettiin, sillä oppilaat olivat tietoi-sempia ääntämiseen liittyvistä asioista opetuskokeilun jälkeen. Myös yksilöllistä kehi-tystä ääntämisessä oli huomattavissa. Ääntämisen harjoittelu kiinnosti opetuskokeilun jälkeen aiempaa enemmän. On huomattavaa, että kiinnostuksen kasvaminen ääntämisen harjoittelua kohtaan johtaa myös parempiin oppimistuloksiin. Käytetyt opetusmenetelmät vaikuttivat tukevan sekä ääntämistietoisuuden että ääntämistaitojen kasvua.
Tiedostaminen ääntämiseen liittyviä asioita kohtaan on ensimmäinen askel kohti kokonaisvaltaista ääntämisen opettamista. Monikanavaiset eli multisensoriset menetelmät vaikuttivat lisäävän kiinnostusta ääntämisharjoitteluihin.
...
The goal of this study was to conduct a pronunciation teaching intervention in English as a foreign language class with third graders. The study also aimed to re-search how the pupils view their pronunciation skills before the teaching experiment as well as what kind of actions can help to raise awareness in pronunciation learning in a short-term intervention. In addition, the ways a short-term intervention can influence pupil awareness and skills in pronunciation were also researched. Researching the in-dividual development of pronunciation during the teaching experiment was another goal of this study.
The study was carried out in two schools within the same middle-sized Finnish city. The pupils participating in the study (n=52) were third graders in their first year of learning English as a foreign language. The study consisted of a pronunciation teaching period, observations, two questionnaires and two recordings. The dataset was analysed using a theory-driven and content-based analysis methods. The themes arose from the content.
The results show that the main goal was achieved as the pupils were more aware of pronunciation after the teaching experiment. Also, individual development in pronunciation was noticeable as well as increased interest towards pronunciation practicing. It is noticeable that raising awareness of pronunciation practicing supports learning. The teaching methods used in the intervention support both the awareness of pronunciation as well as the actual pronunciation skills.
Raising awareness of pronunciation practicing is the first step towards a holistic approach to pronunciation teaching and multisensory methods seem to raise interest towards practicing pronunciation.
...
Alternative title
Multisensory pronunciation teaching intervention in a Finnish EFL contextKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
Hietanen, Hilla (2012)Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja ... -
Pronunciation exercises in Finnish EFL activity books : a content analysis and comparison of two activity books
Kuusirati, Hanna (2019)Ääntämisen opetus on oleellinen osa kielenopetusta ja sen painotus kielenopetuksessa on vaihdellut vuosien varrella paljonkin. Silti se tuntuu yhä jäävän kieliopin sekä sanaston opetuksen varjoon. Tämä tutkimus pyrki ... -
The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching
Mäkinen, Leni (2021)1970-luvun loppupuolella valtaan noussut kommunikatiivisen kielenopetuksen ideologia on vähentänyt ääntämisen painoarvoa kieltenopetuksessa merkittävästi. Vaikka tilanne on viime vuosina muuttunut, tutkimukset osoittavat, ... -
Finnish teacher trainees’ thoughts and perceptions of teaching and learning EFL pronunciation
Ruotsalainen, Janne (2022)Ääntämisen opettaminen on tehtävä, jonka useimmat englantia vieraana kielenä opettavat opettajat kohtaavat jossakin vaiheessa uraansa. Vaikka ääntäminen nähdään tärkeänä asiana kielenoppimisessa, monet opettajat voivat ... -
Transfer in Finnish EFL learners’ pronunciation of alveolar and post-alveolar fricatives and affricates
Kovanen, Matti (2023)Suomalaiset puhuvat englantia yleisesti ottaen hyvin. Suomalaisten puhumaa englantia kuitenkin varjostaa rallienglantina tunnettu aksentti, jonka muodostaa pitkälti suomen kielen äänteiden, etenkin konsonanttien, siirtäminen ...