Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMoate, Josephine
dc.contributor.advisorRuohotie-Lyhty, Maria
dc.contributor.authorOksanen, Paula
dc.date.accessioned2016-06-29T16:09:04Z
dc.date.available2016-06-29T16:09:04Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1561445
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50635
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehitellä ja toteuttaa englannin ääntämisen opet-tamisen opetuskokeilu peruskoulun kolmannen luokan oppilaille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka oppilaat kokivat heidän ääntämistaitonsa ennen opetuskokeilua, minkälaisella toiminnalla ääntämisen oppimisen tietoisia prosesseja voi lisätä sekä millä tavoin lyhytaikainen opetuskokeilu vaikuttaa oppilaiden ääntämistietoisuuteen ja -taitoihin. Myös yksilöllisen ääntämisen kehittymisen tutkiminen tämän opetuskokeilun aikana oli yksi tutkimuksen tavoitteista. Tutkimus toteutettiin kahdessa koulussa sa-massa keskisuuressa suomalaisessa kaupungissa. Tutkimukseen osallistuvat oppilaat (n=52) olivat ensimmäistä vuotta englantia opiskelevia kolmannen luokan oppilaita. Tutkimus koostui ääntämisen opettamisen jaksosta, havainnointimateriaaleista, kahdesta kyselylomakkeesta sekä kahdesta äänityksestä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti ja aineistolähtöisesti ja aineiston sisältä nousseiden teemojen mukaisesti. Tulokset osoittavat, että tutkimuksen päätavoite saavutettiin, sillä oppilaat olivat tietoi-sempia ääntämiseen liittyvistä asioista opetuskokeilun jälkeen. Myös yksilöllistä kehi-tystä ääntämisessä oli huomattavissa. Ääntämisen harjoittelu kiinnosti opetuskokeilun jälkeen aiempaa enemmän. On huomattavaa, että kiinnostuksen kasvaminen ääntämisen harjoittelua kohtaan johtaa myös parempiin oppimistuloksiin. Käytetyt opetusmenetelmät vaikuttivat tukevan sekä ääntämistietoisuuden että ääntämistaitojen kasvua. Tiedostaminen ääntämiseen liittyviä asioita kohtaan on ensimmäinen askel kohti kokonaisvaltaista ääntämisen opettamista. Monikanavaiset eli multisensoriset menetelmät vaikuttivat lisäävän kiinnostusta ääntämisharjoitteluihin.fi
dc.description.abstractThe goal of this study was to conduct a pronunciation teaching intervention in English as a foreign language class with third graders. The study also aimed to re-search how the pupils view their pronunciation skills before the teaching experiment as well as what kind of actions can help to raise awareness in pronunciation learning in a short-term intervention. In addition, the ways a short-term intervention can influence pupil awareness and skills in pronunciation were also researched. Researching the in-dividual development of pronunciation during the teaching experiment was another goal of this study. The study was carried out in two schools within the same middle-sized Finnish city. The pupils participating in the study (n=52) were third graders in their first year of learning English as a foreign language. The study consisted of a pronunciation teaching period, observations, two questionnaires and two recordings. The dataset was analysed using a theory-driven and content-based analysis methods. The themes arose from the content. The results show that the main goal was achieved as the pupils were more aware of pronunciation after the teaching experiment. Also, individual development in pronunciation was noticeable as well as increased interest towards pronunciation practicing. It is noticeable that raising awareness of pronunciation practicing supports learning. The teaching methods used in the intervention support both the awareness of pronunciation as well as the actual pronunciation skills. Raising awareness of pronunciation practicing is the first step towards a holistic approach to pronunciation teaching and multisensory methods seem to raise interest towards practicing pronunciation.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (89 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherääntäminen
dc.subject.otheropettaminen
dc.subject.otheropetuskokeilu
dc.subject.othermonikanavainen
dc.subject.othertiedostaminen
dc.title"The key is awareness rather than repetition" : a multisensory pronunciation teaching intervention in a Finnish EFL context
dc.title.alternativeMultisensory pronunciation teaching intervention in a Finnish EFL context
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606293386
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-06-29T16:09:05Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetuskokeilut
dc.subject.ysomonikanavaisuus
dc.subject.ysotiedostaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot