Finnish teacher trainees’ thoughts and perceptions of teaching and learning EFL pronunciation
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ääntämisen opettaminen on tehtävä, jonka useimmat englantia vieraana kielenä opettavat opettajat kohtaavat jossakin vaiheessa uraansa. Vaikka ääntäminen nähdään tärkeänä asiana kielenoppimisessa, monet opettajat voivat olla epävarmoja ääntämisen opettamisen suhteen. Englannin asema lingua francana on tuonut myös uusia haasteita englannin opettajille ääntämisen suhteen.
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää englannin aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin ääntämisen opettamisesta ja oppimisesta ja selvittää onko kolmannen vuoden ja viidennen vuoden opettajaopiskelijoiden näkemyksillä eroavaisuuksia. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla englannin kolmannen ja viidennen vuoden englannin aineenopettajaopiskelijoita. Kiinnostuksen kohteina tutkimuksessa olivat erityisesti opiskelijoiden ajatukset englannin ääntämisen opettamisesta ja oppimisesta sekä heidän henkilökohtaiset kokemuksensa.
Tutkimus osoitti, että englannin opettajaopiskelijat pitävät ääntämistä tärkeänä asiana. Kolmannen vuoden ja viidennen vuoden opiskelijat olivat varsin yksimielisiä. Ymmärrettävyys oli molempien ryhmien mielestä tärkeä tavoite ääntämisen opettamisessa ja motivaatio ja mallit ovat tärkeitä asioita, jotka mahdollistavat ääntämisen oppimisen. Muutamia eroja kuitenkin löytyi. Kolmannen vuoden opiskelijat olivat tyytyväisempiä omaan ääntämiseensä kuin viidennen vuoden opiskelijat. Viidennen vuoden opiskelijat kertoivat painottavansa ääntämisen opettamista omassa opetuksessaan, kun taas kolmannen vuoden opiskelijat eivät maininneet painottavansa ääntämisen opettamista ollenkaan. Vaikka molemmat ryhmät raportoivat tuntevansa epävarmuutta ääntämisen opettamisen suhteen, viidennen vuoden opiskelijat kertoivat tuntevansa kuitenkin jonkin verran itsevarmuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
Hietanen, Hilla (2012)Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja ... -
ICT in education : EFL teacher trainees' views of the affordances of ICT use in education and the need for ICT training in teacher education programmes in Finnish universities
Viitanen, Sami (2014)Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on tärkeä osa ihmisten jokapäiväistä elämää ja toimintoja. TVT:n yleistyminen yhteiskunnan jokaisella osa-alueella alleviivaa myös uusien digitaalisten kompetenssien tärkeyttä kaikissa ... -
Teacher trainees' perceptions of English accents and pronunciation
Mäki-Penttilä, Jonne (2015)Englannin kielen levitessä ympäri maailmaa on muodostunut lukemattomia erilaisia tapoja lausua ja puhua sitä. Englanninkielisissä maissa puhuttujen natiiviaksenttien lisäksi myös monilla ei-natiiveilla puhujilla on oma ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.