Finnish teacher trainees’ thoughts and perceptions of teaching and learning EFL pronunciation
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Ääntämisen opettaminen on tehtävä, jonka useimmat englantia vieraana kielenä opettavat opettajat kohtaavat jossakin vaiheessa uraansa. Vaikka ääntäminen nähdään tärkeänä asiana kielenoppimisessa, monet opettajat voivat olla epävarmoja ääntämisen opettamisen suhteen. Englannin asema lingua francana on tuonut myös uusia haasteita englannin opettajille ääntämisen suhteen.
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää englannin aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin ääntämisen opettamisesta ja oppimisesta ja selvittää onko kolmannen vuoden ja viidennen vuoden opettajaopiskelijoiden näkemyksillä eroavaisuuksia. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla englannin kolmannen ja viidennen vuoden englannin aineenopettajaopiskelijoita. Kiinnostuksen kohteina tutkimuksessa olivat erityisesti opiskelijoiden ajatukset englannin ääntämisen opettamisesta ja oppimisesta sekä heidän henkilökohtaiset kokemuksensa.
Tutkimus osoitti, että englannin opettajaopiskelijat pitävät ääntämistä tärkeänä asiana. Kolmannen vuoden ja viidennen vuoden opiskelijat olivat varsin yksimielisiä. Ymmärrettävyys oli molempien ryhmien mielestä tärkeä tavoite ääntämisen opettamisessa ja motivaatio ja mallit ovat tärkeitä asioita, jotka mahdollistavat ääntämisen oppimisen. Muutamia eroja kuitenkin löytyi. Kolmannen vuoden opiskelijat olivat tyytyväisempiä omaan ääntämiseensä kuin viidennen vuoden opiskelijat. Viidennen vuoden opiskelijat kertoivat painottavansa ääntämisen opettamista omassa opetuksessaan, kun taas kolmannen vuoden opiskelijat eivät maininneet painottavansa ääntämisen opettamista ollenkaan. Vaikka molemmat ryhmät raportoivat tuntevansa epävarmuutta ääntämisen opettamisen suhteen, viidennen vuoden opiskelijat kertoivat tuntevansa kuitenkin jonkin verran itsevarmuutta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5293]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ... -
Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
Hamm, Oona (2020)Englannin kielen asema on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut huomattavasti, ja siitä on tullut kansainvälisen viestinnän kieli. Englantia puhutaan lähes kaikkialla maailmassa ja kielen käyttäjämäärä kasvaa koko ... -
Pronunciation exercises in Finnish EFL activity books : a content analysis and comparison of two activity books
Kuusirati, Hanna (2019)Ääntämisen opetus on oleellinen osa kielenopetusta ja sen painotus kielenopetuksessa on vaihdellut vuosien varrella paljonkin. Silti se tuntuu yhä jäävän kieliopin sekä sanaston opetuksen varjoon. Tämä tutkimus pyrki ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)