Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorHernesniemi, Anne
dc.date.accessioned2016-06-29T12:39:19Z
dc.date.available2016-06-29T12:39:19Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1545660
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50631
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin erityislastentarhanopettajan käyttämiä reaktiivisia ryhmänhallintakeinoja päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla. Tutkimuksen tavoitteena oli osoittaa, miten ryhmänhallintatilanteet rakentuivat sekä millaisia menetelmiä ja puheenvuoroja erityislastentarhanopettaja käytti puuttuessaan lasten ei-toivottuun käyttäytymiseen. Lisäksi tutkittiin puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttöä ryhmänhallintatilanteiden aikana. Reaktiivisiksi ryhmänhallintatilanteiksi määriteltiin ne lasten ei-toivottua käyttäytymistä sisältäneet tilanteet, joihin erityislastentarhanopettaja puuttui jollain tavalla. Tutkimusaineiston muodostivat videotallenteet integroidun erityisryhmän ohjatuilta tuokioilta (N = 7 tuokiota). Tutkimuksen osallistujina olivat erityislastentarhanopettaja ja 10 ryhmän 3−5 -vuotiasta lasta. Osalla lapsista oli erilaisia puheen- tai kielenkehityksen haasteita. Tutkimusaineisto analysoitiin keskustelunanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat erityislastentarhanopettajan reaktiivisten ryhmänhallin-takeinojen koostuvan erilaisista sanallisen puuttumisen keinoista. Sanalliset menetelmät olivat lyhyimmillään minimipalautteita (sh/hys). Usein käytettyjä keinoja olivat myös ohjailevat lausumat, kiellot ja käskyt tai niihin yhdistetyt selitykset, ohjeet tai palkinnot. Harvemmin käytettyjä keinoja olivat kysymykset, konfliktien sanallistaminen tai opettajan tunteiden ilmaiseminen. Fyysinen ja visuaalinen ohjaus oli tyypillisimmin tapa ohjata yksittäisen lapsen toimintaa kuin koko ryhmää. Puhetta tukevien menetelmien käyttö oli tämän tutkimuksen perusteella vähäistä ja satunnaista. Ryhmänhallintakeinojen intensiteetti vaihteli ohimennen annetusta kielellisestä kehotteesta meneillään olevan tilanteen keskeyttävään ei-toivotun käyttäytymisen läpikäymiseen. Tutkimuksen perusteella voi todeta, että reaktiiviset ryhmänhallintakeinot toimivat usein nopeaa, akuuttia puuttumista vaativissa tilanteissa. Pitkällä tähtäimellä onnistuneen ryhmänhallinnan tulisi sisältää monipuolisempia ennaltaehkäiseviä keinoja sekä kannustavaa ja myönteistä vuorovaikutusta kasvattajan ja lasten kesken.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (85 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherryhmänhallinta
dc.subject.otherintegroitu erityisryhmä
dc.title"Hei, kuka koputtaa?" : erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla
dc.title.alternativeErityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606293381
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-06-29T12:39:20Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityislastentarhanopettajat
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysointegroitu opetus
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysopuhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot