Lapsen fyysinen kiinnipito päiväkodissa : kyselytutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä ja kokemuksista
Lapsen fyysinen kiinnipitäminen on saanut viime aikoina huomiota mediassa ja puhuttanut sekä vanhempia että päiväkodissa ja koulussa työskenteleviä. Tutkimus lapsen fyysisestä kiinnipitämisestä on vähäistä ja valtakunnallista ohjeistusta päiväkodeissa tapahtuvaan fyy-siseen kiinnipitoon ei ole. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää päiväkodin työnteki-jöiden käsityksiä, mitkä ovat fyysisen kiinnipitämisen tavoitteet ja käytänteet sekä tilanteet, joissa fyysistä kiinnipitoa käytetään. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on tutkia päiväkodin työntekijöiden kokemuksia lapsen fyysisestä kiinnipitämisestä ja selvittää, miten kiinnipitotilanteita käsitellään jälkikäteen työpaikalla ja vapaa-ajalla.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa on piirteitä fenomenologisesta ja fe-nomenografisesta tutkimuksesta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta ja tutkimuksen kohdejoukkona olivat kaikki päiväkodissa työskentelevät kasvatusvastuulliset työntekijät. Tutkimuksen osallistujat tavoitettiin lähettämällä tutkimuspyyntö viiden eri kaupungin varhaiskasvatusjohtajalle ja Suomen varhaiskasvatuksen erityisopettajat ry:n puheenjohtajalle sekä vuosina 2012–2013 alle kouluikäisten ja esiasteen erityisopetuksen erilliset erityisopettajan opinnot suorittaneille henkilöille. Tutkimuksen osallistujien tavoittamisessa hyödynnettiin myös sosiaalista mediaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin ja SPSS-ohjelman avulla.
Tutkimustulosten mukaan lapsen fyysisen kiinnipidon tavoitteena oli sekä lapsen ja ympä-ristön turvallisuuden takaaminen että lapsen kasvun ja oppimisen tukeminen. Päiväkodin työntekijöiden käsitykset eivät olleet yksiselitteisiä ja tätä kuvaa myös se, että fyysisen kiinnipitämisen käytänteet ja arjen tilanteet, joissa kiinnipitoa käytettiin, olivat laajalti vaihtelevia. Lisäksi lapsen fyysiset kiinnipitotilanteet herättivät päiväkodin työntekijöissä paljon sekä negatiivisia että positiivia tunteita ja työntekijät kokivat erittäin tarpeellisena fyysisten kiinnipitotilanteiden käsittelyn jälkikäteen. Useimmilla työntekijöillä oli mahdollisuus käsitellä tilanteita sekä työpaikalla että vapaa-ajalla ja tyypillisimmin kiinnipitotilanteet käsiteltiin keskustelun avulla.
Tämä tutkimus täyttää päiväkotikontekstissa aiheesta tehdyn tutkimuksen tyhjiötä ja tuo esille sen, että käsitys lapsen fyysisestä kiinnipidosta vaihtelee laajasti päiväkodin työntekijöiden välillä. Lapsen fyysinen kiinnipitäminen herättää myös voimakkaita tunnekokemuksia työntekijöissä. Tätä tutkimusta voidaan hyödyntää päiväkodissa tietopakettina erityisesti silloin, kun päiväkodissa on fyysistä kiinnipitoa tarvitseva lapsi. Tutkimuksen teoreettista viitekehystä ja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös silloin, kun päiväkodit kirjoittavat omia ohjeistuksia lapsen fyysisen kiinnipidon toteuttamiselle valtakunnallisen ohjeistuksen vielä puuttuessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Differential Effects of an Early Childhood Care Preventive Intervention Program on Behavior and Emotional Problems
Zarra-Nezhad, Maryam; Moazami-Goodarzi, Ali; Muotka, Joona; Hess, Markus; Havu-Nuutinen, Sari; Scheithauer, Herbert (Springer, 2024)Early childhood is a crucial time for developing social-emotional skills, offering the opportunity to lay the foundation for healthy development. However, early childhood behavior problems are risk factors for problems and ... -
Magis – A magical adventure : Using a mobile game to deliver an ACT intervention for elementary schoolchildren in classroom settings
Keinonen, Katariina; Lappalainen, Päivi; Kotamäki-Viinikka, Susanna; Lappalainen, Raimo (Elsevier, 2023)Studies of the effects of the COVID-19 pandemic have shown that this health emergency has affected especially young people. Supporting the well-being of children is thus particularly urgent. However, the high prevalence ... -
Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana
Hokkanen, Pauliina (2011)Hokkanen, Pauliina. Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä. Eteisympäristö lapsen paikkana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. ... -
Päiväkodin pihalla : esiopetusikäisten lasten kokemuksia päiväkodin pihasta ja siellä liikkumisesta
Korva, Marja (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella esiopetusikäisten lasten näkökulmasta päiväkodin piha-aluetta ja siellä liikkumista ja näin lisätä ymmärrystä lasten toiminnasta, leikistä ja liikkumisesta pihaympäristössä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.