Konsultoivien erityislastentarhanopettajien tarjoama sosiaalinen tuki lastentarhanopettajille
Tämä erityispedagogiikan pro gradu-tutkielma keskittyi lastentarhanopettajien
ja konsultoivien erityislastentarhanopettajien (kelto) yhteistyöhön sosiaalisen
tuen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin lastentarhanopettajien kokemuksia
keltoilta saatavasta sosiaalisesta tuesta, tuen tarjoamisesta sekä tuen
merkityksestä.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla
seitsemää lastentarhanopettajaa, joilla oli kokemusta yhteistyöstä keltojen kanssa.
Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina vuoden 2015 marras-
ja joulukuussa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Lastentarhanopettajien saamaan sosiaaliseen tukeen sisältyi tiedollista, vä-
lineellistä, emotionaalista ja arviointiin liittyvää tukea. Lastentarhanopettajat
kokivat tuen tarjoamisen haasteiden liittyvän tuen saamiseen, tuen sisältöön ja
keltojen toimintatapoihin, joihin he toivoivat muutoksia. Sosiaalisen tuen merkitys
lastentarhanopettajien työlle oli ilmeinen. Kelton tuella oli lastentarhanopettajille
sekä henkilökohtaisia että työhön liittyviä merkityksiä.
Tutkimus osoitti erityisesti tiedollisen tuen, mutta myös välineellisen ja
arviointiin liittyvän tuen tarpeellisuuden. Huomiota tulee kiinnittää yhteistyö-
käytänteiden muuttamiseen ja ammattilaisten vastuualueiden määrittelyyn.
Kun keltojen toimintatavat vastaavat paremmin ryhmien tarpeeseen, lastentarhanopettajat
saavat paremman hyödyn keltojen tarjoamasta sosiaalisesta tuesta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " : erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta
Koskela, Johanna (2014)Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisen pienryhmätoiminnan merkityksestä, laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytyksistä sekä inklusiiviseen pienryhmätoimintaan ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
Savilahti, Elina (2017)Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ... -
Jotenkin häiriöks : etnografinen tutkimus sosioemotionaalista erityistä tukea saavista lapsista päiväkotiryhmässä
Viitala, Riitta (University of Jyväskylä, 2014)