Show simple item record

dc.contributor.advisorRantala, Anja
dc.contributor.authorSillanpää, Jenna
dc.date.accessioned2016-06-22T06:01:19Z
dc.date.available2016-06-22T06:01:19Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1545312
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50539
dc.description.abstractTämä erityispedagogiikan pro gradu-tutkielma keskittyi lastentarhanopettajien ja konsultoivien erityislastentarhanopettajien (kelto) yhteistyöhön sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin lastentarhanopettajien kokemuksia keltoilta saatavasta sosiaalisesta tuesta, tuen tarjoamisesta sekä tuen merkityksestä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää lastentarhanopettajaa, joilla oli kokemusta yhteistyöstä keltojen kanssa. Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina vuoden 2015 marras- ja joulukuussa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Lastentarhanopettajien saamaan sosiaaliseen tukeen sisältyi tiedollista, vä- lineellistä, emotionaalista ja arviointiin liittyvää tukea. Lastentarhanopettajat kokivat tuen tarjoamisen haasteiden liittyvän tuen saamiseen, tuen sisältöön ja keltojen toimintatapoihin, joihin he toivoivat muutoksia. Sosiaalisen tuen merkitys lastentarhanopettajien työlle oli ilmeinen. Kelton tuella oli lastentarhanopettajille sekä henkilökohtaisia että työhön liittyviä merkityksiä. Tutkimus osoitti erityisesti tiedollisen tuen, mutta myös välineellisen ja arviointiin liittyvän tuen tarpeellisuuden. Huomiota tulee kiinnittää yhteistyö- käytänteiden muuttamiseen ja ammattilaisten vastuualueiden määrittelyyn. Kun keltojen toimintatavat vastaavat paremmin ryhmien tarpeeseen, lastentarhanopettajat saavat paremman hyödyn keltojen tarjoamasta sosiaalisesta tuesta.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (100 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleKonsultoivien erityislastentarhanopettajien tarjoama sosiaalinen tuki lastentarhanopettajille
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606223300
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-06-22T06:01:20Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolastentarhanopettajat
dc.subject.ysoerityislastentarhanopettajat
dc.subject.ysososiaalinen tuki
dc.subject.ysoerityiskasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record