"Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " : erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta
Tekijät
Päivämäärä
2014Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisen pienryhmätoiminnan merkityksestä, laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytyksistä sekä inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liittyvistä pulmatekijöistä.
Tutkimus oli laadullinen ja aineistolähtöinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta erityislastentarhanopettajaa. Aineiston analyysissa käytettiin fenomenografista lähestymistapaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityislastentarhanopettajat pitivät inklusiivista pienryhmätoimintaa merkityksellisenä sekä lapsille että kasvattajille. Lisäksi inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liitettiin yhteisöllisiä merkityksiä. Laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytykset olivat erityislastentarhanopettajien käsitysten mukaan toiminnan päämäärätietoisuus, mietityt tila- ja ryhmäratkaisut, ammatillisuus sekä muunneltavuus. Inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liittyvät pulmatekijät jakautuivat erityislastentarhanopettajien käsityksissä kasvattajiin liittyviin huolenaiheisiin, resursseihin liittyviin pulmiin sekä toiminnallisiin haasteisiin.
...
Muu nimeke
Erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnastaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Inklusiivinen varhaiskasvatus ja sen johtamisen edellytykset päiväkodin johtajien kuvaamina
Lappi, Laura (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat kuvaavat inklusiivista varhaiskasvatusta ja sen toteutumisen edellytyksiä päiväkodin johtamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajilla on kokonaisvastuu ... -
Konsultoivien erityislastentarhanopettajien tarjoama sosiaalinen tuki lastentarhanopettajille
Sillanpää, Jenna (2016)Tämä erityispedagogiikan pro gradu-tutkielma keskittyi lastentarhanopettajien ja konsultoivien erityislastentarhanopettajien (kelto) yhteistyöhön sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin lastentarhanopettajien ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.