University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta

Thumbnail
View/Open
471.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hiekkanen, Tomi
Date
2014
Discipline
Suomen historiaFinnish History

 
Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. Muutos on osa laajempaa opetussuunnitelmajärjestelmään koh-distunutta kehitystä ja sen kautta on mahdollista luoda laajempi kuva koulutuksen kehittämisestä ajanjakson suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten opetussuunnitelman perusteet historian osalta laadit-tiin, miten lukion rakenteeseen kohdistuneet muutokset ja ajanjaksolla uudistuneet oppimis- ja tiedonkäsitystä koskevat teoriat vaikuttivat perusteiden syntyyn sekä mitkä tahot ottivat osaa muutostyöhön. Tutkielma perustuu opetussuunnitelmauudistuksessa syntyneisiin Opetushallituksen pöytäkir-joihin, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton hallituksen pöytäkirjoihin ja liiton jäsenlehti Kleioon, sekä Opetushallituksen Kasvatus&Aika -julkaisusarjassa julkaisemiin aihepiiriä kos-keviin teoksiin. Tutkielman perustella on nähtävissä, että Opetushallituksen lisäksi myös Historian ja yhteiskun-taopin opettajien liitolla oli muutoksessa merkittävä rooli. Lukion siirtyminen luokattomaan kurssimuotoiseen järjestelmään loi muutokselle rakenteelliset puitteet, mutta sisällölliset puitteet syntyivät pääosin uusien oppimis- ja tiedonkäsitysten seurauksena, joita Opetushallitus pyrki edistämään. Näiden uudistuneiden käsitysten seurauksena opetussuunnitelman perusteiden mu-kaista oppiainesta karsittiin runsaasti ja opetuksen tavoitteeksi tuli aiemman laajojen tietomäärien opettelun sijaan teemapohjainen ilmiöiden ymmärtäminen. ...
Alternative title
Vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
Keywords
opetussuunnitelmat lukio lukiouudistus historian opetus oppimiskäsitys tiedonkäsitys historia opetus oppimiskäsitykset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409222834

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21356]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre