Historiatietoisuus, historiallinen ajattelu ja historian tekstitaidot: Uuden opetussuunnitelman moninaiset lähtökohdat
Abstract
Artikkelissa tarkastellaan, mitä uusissa historian opetussuunnitelmissa olevat käsitteet
historiatietoisuus ja historian tekstitaidot tarkoittavat taitopohjaisen historian
opetuksen kontekstissa. Artikkelissa etsitään määrittelyjä historiatietoisuuden, historiallisen
ajattelun ja ymmärtämisen sekä historian tekstitaitojen käsitteille ja näiden
välisille yhteyksille. Tarkastelukehikkona toimii historian kouluopetus. Artikkeli
perustuu viime vuosina julkaistuun suomalaiseen ja kansainväliseen historian
pedagogiseen tutkimukseen.
Main Author
Format
Articles
Research article
Published
2016
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
Original source
http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a1_veijola_1606162048.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606213284Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
1797-2299
Language
Finnish
Published in
Kasvatus ja aika
Citation
- Veijola, A. (2016). Historiatietoisuus, historiallinen ajattelu ja historian tekstitaidot: Uuden opetussuunnitelman moninaiset lähtökohdat. Kasvatus ja aika, 10(2), 6-18. http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a1_veijola_1606162048.pdf
Copyright© Veijola 2016. Open access-artikkeli, julkaissut Kasvatuksen historian verkosto.