Historiatietoisuus, historiallinen ajattelu ja historian tekstitaidot: Uuden opetussuunnitelman moninaiset lähtökohdat

Abstract
Artikkelissa tarkastellaan, mitä uusissa historian opetussuunnitelmissa olevat käsitteet historiatietoisuus ja historian tekstitaidot tarkoittavat taitopohjaisen historian opetuksen kontekstissa. Artikkelissa etsitään määrittelyjä historiatietoisuuden, historiallisen ajattelun ja ymmärtämisen sekä historian tekstitaitojen käsitteille ja näiden välisille yhteyksille. Tarkastelukehikkona toimii historian kouluopetus. Artikkeli perustuu viime vuosina julkaistuun suomalaiseen ja kansainväliseen historian pedagogiseen tutkimukseen.
Main Author
Format
Articles Research article
Published
2016
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
Original source
http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a1_veijola_1606162048.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606213284Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
1797-2299
Language
Finnish
Published in
Kasvatus ja aika
Citation
License
Open Access
Copyright© Veijola 2016. Open access-artikkeli, julkaissut Kasvatuksen historian verkosto.

Share