dc.contributor.advisor | Halttunen, Veikko | |
dc.contributor.author | Räsänen, Teemu | |
dc.date.accessioned | 2016-06-15T15:49:42Z | |
dc.date.available | 2016-06-15T15:49:42Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50332 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tehdään kirjallisuuskatsaus viraalivideoita ja viraalimarkkinointia käsittelevistä tieteellisistä tutkimuksista ja annetaan niiden perusteella
kuva kyseisistä aihealueista erityisesti yritysten markkinoinnin näkökulmasta.
Tutkielmassa käydään ensin läpi viraalimarkkinoinnin käsite ja siihen liittyviä
yleisiä piirteitä, viraalimarkkinoinnin hyötyjä verrattuna perinteiseen markkinointiin sekä viraalimarkkinoinnin käyttöön liittyviä potentiaalisia riskejä. Tämän jälkeen perehdytään viraalivideon käsitteeseen, viraalivideoiden hyödyntämiseen viraalimarkkinoinnissa, viraalivideoihin liittyviin yleisiin ominaisuuksiin sekä tekijöihin, jotka lisäävät todennäköisyyttä, että jokin video lähtee
leviämään Internetissä viraalisti. Tutkielmassa annetaan yritysten näkökulmasta oleellista tietoa viraalimarkkinoinnista ja viraalivideoista. Tutkimuskysymys
on, miten viraalivideoita voidaan tehokkaasti hyödyntää yritysten markkinoinnissa. Tutkielmassa havaittiin useita viraalimarkkinointiin ja viraalivideoihin
liittyviä ilmiöitä, joiden ymmärtämisestä on hyötyä kyseisten aihealueiden parissa työskenteleville. Viraalimarkkinointi on parhaimmillaan kustannustehokas markkinoinnin keino, jonka suurimpia vahvuuksia ovat markkinointitiedon
nopea leviäminen, ihmisten luottamus tuttaviltaan saamaan markkinointitietoon sekä markkinointitiedon leviäminen useisiin eri ihmisryhmiin sosiaalisten
yhteyksien kautta. Viraalimarkkinoinnin käyttöön liittyy aihetta käsittelevien
tutkimusten mukaan kuitenkin myös riskejä, joita ovat kontrollin puute markkinointitietoa levittävistä kuluttajista, mahdolliset negatiiviset lieveilmiöt, riippuvaisuus kuluttajista sekä mahdolliset juridiset ja eettiset ongelmat. Tutkielmassa myös havaittiin useita viraalivideoille tyypillisiä ominaisuuksia liittyen
muun muassa niiden suosion pysyvyyteen, sekä lukuisia videoiden viraaliuteen vaikuttavia tekijöitä. Näiden tekijöiden ymmärtäminen on tärkeää muun
muassa viraalivideoita markkinoinnissaan hyödyntäville yrityksille. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis is to provide relevant information about viral marketing and viral videos, especially from the viewpoint of corporations, through a
literature review based on scientific studies about the subject. Firstly, the concept of viral marketing is introduced, with insight on what benefits viral marketing holds compared to traditional marketing, and also what risks are connected to it. In the next section, the concept of viral videos is addressed. Main
points of the section is to provide information about what viral videos are, what
general properties they have and what increases the chance for a video to start
spreading virally on the Internet. In this thesis insight is provided about viral
videos and how to use them effectively as a tool in marketing. The aim is to answer what viral videos are, what viral marketing is, how viral videos can be
used effectively in marketing and what aspects should be considered when using them. The main findings of this thesis are several phenomena regarding
viral marketing and viral videos. Understanding these phenomena can be useful especially for those who work with either viral marketing or viral videos.
Viral marketing is potentially a very cost-efficient way of marketing, and its
biggest strengths are fast spread of information, peoples’ trust in marketing information they receive from their acquaintances and potentially spreading the
marketing information to many different groups of people through social connections. There are also several risks related to viral marketing, which are lack
of control from consumers, possible negative side effects, dependency on consumers and possible juridical and ethical problems. This thesis also provides
information about typical properties of viral videos, including findings about
the persistence of their popularity and what affects the virality of a video. Understanding these factors is important, among others, to corporations that use
viral videos for marketing purposes. | en |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | viraalivideo | |
dc.subject.other | markkinointi | |
dc.subject.other | viraalimarkkinointi | |
dc.subject.other | markkinointivideo | |
dc.title | Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606153102 | |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.date.updated | 2016-06-15T15:49:42Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |