Markkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa käsitellään markkinointiautomaatiota ja sen hyödyntämismahdollisuuksia B2C-markkinoinnissa, ja etenkin markkinointiautomaation mukanaan tuomia hyötyjä sekä haasteita. Markkinointiautomaatio on vuosituhannen vaihteessa syntynyt käsite, joka on noussut merkittävään rooliin markkinoinnissa etenkin viimeisen kymmenen vuoden aikana. Markkinointiautomaatiolla tarkoitetaan markkinointiprosessien automatisointia markkinointiteknologioiden avulla. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena kooten tietoa aiheesta pääasiassa vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja hyödyntäen. Tutkitun kirjallisuuden avulla vastataan kahteen tutkimus-kysymykseen: ”Miten markkinointiautomaatiota voidaan hyödyntää B2C-markkinoinnissa?” ja ”Mitä lisäarvoa tai haasteita markkinointiautomaatio voi tuoda B2C-markkinointiin?”. Tutkielmassa määritellään markkinointiautomaatio sekä muut keskeiset käsitteet ja tarkastellaan markkinointiautomaatiota B2C-markkinoinnin näkökulmasta. Markkinointiautomaation hyödyntämismahdollisuudet osoittautuivat erittäin laajoiksi B2C-markkinoinnissa, sillä sitä voidaan hyödyntää yrityksen toimialasta ja koosta riippumatta. Hyödyt yritykselle sekä markkinoinnille ovat merkittäviä, ja etenkin taloudelliset hyödyt sekä markkinoinnin tehostuminen nousivat esille useissa lähteissä. Myös markkinointiautomaatioon liittyviä haasteita osoittautui olevan useita ja ne voitiin pääasiassa jakaa kahteen kategoriaan: käyttöönoton haasteet sekä eettiset haasteet. Keskeisin päätelmä tutkielman seurauksena on se, että hyödyt B2C-markkinointia harjoittavalle yritykselle ovat niin merkittäviä, että niiden kannattaa harkita markkinointiautomaation käyttöönottoa. Toisaalta käyttöönottoon liittyy myös haasteita, joten päätös tulee tehdä vakaata harkintaa käyttäen. Muun muassa investoinnin kannattamattomuus, budjetti- ja aikatauluongelmat, osaavan henkilöstön puute sekä eettiset haasteet kuten kuluttajien yksityisyys ja korkeat hinnat kuluttajille olivat markkinointiautomaatioon liittyviä ongelmia, jotka toistuivat useissa eri lähteissä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tekoälyn hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa
Vakoniemi, Ville (2023)Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosien aikana ja sitä on alettu hyödyntää useilla eri aloilla, mukaan lukien digitaalisessa markkinoinnissa. Koska tekoälyn hyödyntäminen on digitaalisessa markkinoinnissa vielä ... -
Kuluttajadatan hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa
Heikkinen, Elias (2022)Tässä tutkielmassa kerrotaan, miten yritykset voivat hankkia kuluttajadataa ja millaista kapasiteettia yritykset tarvitsevat kuluttajadatan hyödyntämiseen omassa markkinoinnissaan. Tutkielmassa avataan myös, millaista dataa ... -
Tiedonlouhinnan hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa
Korhonen, Teemu (2021)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kuinka tiedonlouhintaa voidaan hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa ja kuinka tiedonlouhinta-algoritmilla louhittua dataa voidaan hyödyntää asiakkaiden profiloinnissa. ... -
Markkinoinnin automaation hyödyntäminen yrityksen sisältömarkkinoinnissa : asiakkaan sitouttamisen näkökulma
Hietala, Waltteri (2022)Tässä tutkielmassa selvitetään markkinoinnin automaatioteknologian hyödyntämistä osana yrityksen asiakkaiden sitouttamisen edistämistä ja sisältömarkkinoinnin toteuttamista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä ... -
Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa
Haapalainen, Olli (2020)Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on teknologia, jonka avulla käyttäjä voi vierailla vuorovaikutteisessa ja reaaliaikaisessa virtuaaliympäristössä. Virtuaalitodellisuuden yleisimpiä laitteita ovat VR-lasit, jotka ...