University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa

Thumbnail
View/Open
387.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Räsänen, Teemu
Date
2016
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Tässä tutkielmassa tehdään kirjallisuuskatsaus viraalivideoita ja viraalimarkkinointia käsittelevistä tieteellisistä tutkimuksista ja annetaan niiden perusteella kuva kyseisistä aihealueista erityisesti yritysten markkinoinnin näkökulmasta. Tutkielmassa käydään ensin läpi viraalimarkkinoinnin käsite ja siihen liittyviä yleisiä piirteitä, viraalimarkkinoinnin hyötyjä verrattuna perinteiseen markkinointiin sekä viraalimarkkinoinnin käyttöön liittyviä potentiaalisia riskejä. Tämän jälkeen perehdytään viraalivideon käsitteeseen, viraalivideoiden hyödyntämiseen viraalimarkkinoinnissa, viraalivideoihin liittyviin yleisiin ominaisuuksiin sekä tekijöihin, jotka lisäävät todennäköisyyttä, että jokin video lähtee leviämään Internetissä viraalisti. Tutkielmassa annetaan yritysten näkökulmasta oleellista tietoa viraalimarkkinoinnista ja viraalivideoista. Tutkimuskysymys on, miten viraalivideoita voidaan tehokkaasti hyödyntää yritysten markkinoinnissa. Tutkielmassa havaittiin useita viraalimarkkinointiin ja viraalivideoihin liittyviä ilmiöitä, joiden ymmärtämisestä on hyötyä kyseisten aihealueiden parissa työskenteleville. Viraalimarkkinointi on parhaimmillaan kustannustehokas markkinoinnin keino, jonka suurimpia vahvuuksia ovat markkinointitiedon nopea leviäminen, ihmisten luottamus tuttaviltaan saamaan markkinointitietoon sekä markkinointitiedon leviäminen useisiin eri ihmisryhmiin sosiaalisten yhteyksien kautta. Viraalimarkkinoinnin käyttöön liittyy aihetta käsittelevien tutkimusten mukaan kuitenkin myös riskejä, joita ovat kontrollin puute markkinointitietoa levittävistä kuluttajista, mahdolliset negatiiviset lieveilmiöt, riippuvaisuus kuluttajista sekä mahdolliset juridiset ja eettiset ongelmat. Tutkielmassa myös havaittiin useita viraalivideoille tyypillisiä ominaisuuksia liittyen muun muassa niiden suosion pysyvyyteen, sekä lukuisia videoiden viraaliuteen vaikuttavia tekijöitä. Näiden tekijöiden ymmärtäminen on tärkeää muun muassa viraalivideoita markkinoinnissaan hyödyntäville yrityksille. ...
 
The purpose of this thesis is to provide relevant information about viral marketing and viral videos, especially from the viewpoint of corporations, through a literature review based on scientific studies about the subject. Firstly, the concept of viral marketing is introduced, with insight on what benefits viral marketing holds compared to traditional marketing, and also what risks are connected to it. In the next section, the concept of viral videos is addressed. Main points of the section is to provide information about what viral videos are, what general properties they have and what increases the chance for a video to start spreading virally on the Internet. In this thesis insight is provided about viral videos and how to use them effectively as a tool in marketing. The aim is to answer what viral videos are, what viral marketing is, how viral videos can be used effectively in marketing and what aspects should be considered when using them. The main findings of this thesis are several phenomena regarding viral marketing and viral videos. Understanding these phenomena can be useful especially for those who work with either viral marketing or viral videos. Viral marketing is potentially a very cost-efficient way of marketing, and its biggest strengths are fast spread of information, peoples’ trust in marketing information they receive from their acquaintances and potentially spreading the marketing information to many different groups of people through social connections. There are also several risks related to viral marketing, which are lack of control from consumers, possible negative side effects, dependency on consumers and possible juridical and ethical problems. This thesis also provides information about typical properties of viral videos, including findings about the persistence of their popularity and what affects the virality of a video. Understanding these factors is important, among others, to corporations that use viral videos for marketing purposes. ...
 
Keywords
viraalivideo markkinointi viraalimarkkinointi markkinointivideo
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606153102

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4766]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tekoälyn hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa 

    Mustamäki, Miika (2021)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää yritysten markkinoinnissa. Tekoäly on ottanut suuria kehitysaskeleita viime vuosina, joten myös sen käyttö on yleistynyt ympärillämme ja myös ...
  • Markkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa 

    Hakkarainen, Liine (2023)
    Tässä tutkielmassa käsitellään markkinointiautomaatiota ja sen hyödyntämismahdollisuuksia B2C-markkinoinnissa, ja etenkin markkinointiautomaation mukanaan tuomia hyötyjä sekä haasteita. Markkinointiautomaatio on vuosituhannen ...
  • Tekoälyn hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa 

    Vakoniemi, Ville (2023)
    Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosien aikana ja sitä on alettu hyödyntää useilla eri aloilla, mukaan lukien digitaalisessa markkinoinnissa. Koska tekoälyn hyödyntäminen on digitaalisessa markkinoinnissa vielä ...
  • Kuluttajadatan hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa 

    Heikkinen, Elias (2022)
    Tässä tutkielmassa kerrotaan, miten yritykset voivat hankkia kuluttajadataa ja millaista kapasiteettia yritykset tarvitsevat kuluttajadatan hyödyntämiseen omassa markkinoinnissaan. Tutkielmassa avataan myös, millaista dataa ...
  • Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa 

    Haapalainen, Olli (2020)
    Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on teknologia, jonka avulla käyttäjä voi vierailla vuorovaikutteisessa ja reaaliaikaisessa virtuaaliympäristössä. Virtuaalitodellisuuden yleisimpiä laitteita ovat VR-lasit, jotka ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre