University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa

Thumbnail
View/Open
398.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Haapalainen, Olli
Date
2020
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on teknologia, jonka avulla käyttäjä voi vierailla vuorovaikutteisessa ja reaaliaikaisessa virtuaaliympäristössä. Virtuaalitodellisuuden yleisimpiä laitteita ovat VR-lasit, jotka ovat saapuneet myös kuluttajien saataville viime vuosina. Markkinointi on muuttunut digitalisoitumisen myötä, ja markkinoijat tarvitsevat jatkuvasti uusia keinoja luo-dakseen yhä kohdistetumpia ja vuorovaikutteisempia mainoksia. Virtuaalitodellisuus on yksi potentiaalinen teknologia tähän tarkoitukseen. Tämä VR-teknologiaan ja markkinointiin liittyvä tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimustuloksena saatiin selville, että virtuaalitodellisuudella on useita ominaisuuksia, joiden avulla voidaan saavuttaa hyötyä markkinoinnissa. Näitä ominaisuuksia ovat muun muassa VR-teknologian immersiivisyys, interaktiivisuus sekä kolmiulotteisuus. Niiden avulla voidaan vaikuttaa esimerkiksi asiakkaiden bränditietoisuuteen, asenteisiin mainosta kohtaan sekä ostohalukkuuteen. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, mitä ongelmia virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen markkinoinnissa liittyy nykyään. Ongelmiin kuuluvat muun muassa terveysriskit, kuten VR-teknologian käytöstä aiheutuva pahoinvointi. Lisäksi mainittakoon, että VR-teknologian nopea kehitys tuo omat haasteensa VR-tiedostojen vanhentuessa. Myös VR-ohjelmistojen suunnittelun vaikeus tuotiin esille, sillä käyttäjäkokemus voi erota yksilöllisten ominaisuuksien mukaan. Nämä ongelmat tulee ottaa huomioon markkinoinnin suunnittelussa. Massamarkkinoinnin tehokkuuden laskiessa VR-teknologialla luodut elävät ja vuorovaikutteiset mainokset voisivat olla yksi ratkaisu asiakkaiden huomion saamiseksi. ...
 
Virtual Reality (VR) is a technology that enables users to visit an interactive and real-time virtual environment. The virtual environment is often experienced by using VR headsets, which have become more and more available to consumers in recent years. Marketers need new innovative ways to create more targeted and interactive ads. Virtual reality has a lot of potential for this purpose. This thesis was carried out as a literature review. The purpose of this thesis was to examine how VR technology could be utilized in terms of marketing. The results of this study indicate that virtual reality has multiple features that could be utilized in terms of marketing. These features include immersion, interactivity and three-dimensionality. The features can be used to influence, among other things, customers' brand awareness, attitudes towards advertising and willingness to buy. In this thesis was also examined what issues there are regarding virtual reality and marketing. There are some health concerns with virtual reality, such as cybersickness. In addition, the rapid development of VR technology brings its own challenges as VR files become obsolete. The difficulty of designing VR software was also regarded, as the user experience may differ according to individual characteristics. These issues must be taken into consideration while utilizing virtual reality in marketing. As the effectiveness of mass marketing decreases, vivid and interactive ads created with VR technology could be a solution to get customers' attention. ...
 
Keywords
markkinointi virtuaalitodellisuus mainonta virtuaaliympäristö markkinointiviestintä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008245622

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4766]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen rakennusteollisuudessa 

    Mainio, Vilma (2020)
    Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on tietokoneella luotu digitaalinen ympäristö, joka on samaan aikaan vuorovaikutteinen ja reaaliaikainen. Virtuaalitodellisuutta tarkastellaan usein virtuaalitodellisuuslasien ...
  • Tekoälyn hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa 

    Vakoniemi, Ville (2023)
    Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosien aikana ja sitä on alettu hyödyntää useilla eri aloilla, mukaan lukien digitaalisessa markkinoinnissa. Koska tekoälyn hyödyntäminen on digitaalisessa markkinoinnissa vielä ...
  • Tiedonlouhinnan hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa 

    Korhonen, Teemu (2021)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kuinka tiedonlouhintaa voidaan hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa ja kuinka tiedonlouhinta-algoritmilla louhittua dataa voidaan hyödyntää asiakkaiden profiloinnissa. ...
  • Kaupunki sponsorina? : UrheiluLahti-hanke; lahtelaisen kilpa- ja huippu-urheilun hyödyntäminen kaupungin markkinoinnissa 

    Björkberg, Raimo (2001)
  • Tekoälyn hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa 

    Mustamäki, Miika (2021)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää yritysten markkinoinnissa. Tekoäly on ottanut suuria kehitysaskeleita viime vuosina, joten myös sen käyttö on yleistynyt ympärillämme ja myös ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre