Show simple item record

dc.contributor.advisorKoivula, Merja.
dc.contributor.authorHannula, Ila
dc.date.accessioned2016-06-06T12:14:01Z
dc.date.available2016-06-06T12:14:01Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542795
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50131
dc.description.abstractHannula, Ila. 2016. Tablettilaitteiden pedagoginen hyödyntäminen esiopetusryhmissä. Lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 97 sivua + liitteet. Tieto- ja viestintätekniikka sekä sen välineet ovat yleistyneet viime vuosina niin kodeissa, kuin varhaiskasvatuksen sekä koulunkin ympäristöissä. Erilaisten teknologioiden ja median vaikutusten voimistuminen arjessa luo paineen myös opetuksen kehittymiselle tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävämpään suuntaan. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä oli selvittää lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien pedagogisesta hyödyntämisestä esiopetuksessa ja esiopetuksen oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa sekä mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimus oli luonteeltaan monimetodinen ja sen aineiston keruu suoritettiin survey-tutkimuksena Jyväskyläläisessä Eskarin tulevaisuusnäyttö –hankkeessa. Tutkimuksen sähköiseen kyselyyn vastasi 34 eHipsu-hankkeessa mukana olevaa esiopetuksen työntekijää ja tulokset analysoitiin SPSS- ohjelmalla sekä laadulliset kysymykset sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan lastentarhanopettajat kokivat tablettilaitteet esiopetuksessa lapsia motivoivaksi välineeksi, jolla laajennettiin esiopetuksen sisältöjä. Tablettilaitteet nähtiin uusina, mutta osittain myös hankalina välineinä esiopetuksen arjessa, johtuen koulutuksen puutteesta sekä omien taitojen heikkoudesta. Tulosten mukaan lastentarhanopettajilla intoa oppia uutta tablettien hyödyntämisestä esiopetuksessa, mutta samalla he kaipasivat koulutusta ja vertaistukea. Mediakasvatuksesta opettajilla oli yllättävänkin niukalti kokemuksia. Tablettilaitteiden hyödyntämisestä esiopetuksessa tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän tietoa opetuksen ja oppimisen muuttamiseksi tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävämmäksi pedagogisissa kokonaisuuksissa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (111 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othertablettilaitteet
dc.subject.otheresiopetus
dc.subject.otherpedagogiikka
dc.subject.othervarhaiskasvatus.
dc.titleTablettilaitteiden pedagoginen hyödyntäminen esiopetusryhmissä : lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä
dc.title.alternativeLastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606062930
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2016-06-06T12:14:01Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysotaulutietokoneet
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record