Tablettilaitteiden pedagoginen hyödyntäminen esiopetusryhmissä : lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä
Hannula, Ila. 2016. Tablettilaitteiden pedagoginen hyödyntäminen esiopetusryhmissä. Lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 97 sivua + liitteet.
Tieto- ja viestintätekniikka sekä sen välineet ovat yleistyneet viime vuosina niin kodeissa, kuin varhaiskasvatuksen sekä koulunkin ympäristöissä. Erilaisten teknologioiden ja median vaikutusten voimistuminen arjessa luo paineen myös opetuksen kehittymiselle tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävämpään suuntaan. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä oli selvittää lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien pedagogisesta hyödyntämisestä esiopetuksessa ja esiopetuksen oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa sekä mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa.
Tutkimus oli luonteeltaan monimetodinen ja sen aineiston keruu suoritettiin survey-tutkimuksena Jyväskyläläisessä Eskarin tulevaisuusnäyttö –hankkeessa. Tutkimuksen sähköiseen kyselyyn vastasi 34 eHipsu-hankkeessa mukana olevaa esiopetuksen työntekijää ja tulokset analysoitiin SPSS- ohjelmalla sekä laadulliset kysymykset sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan lastentarhanopettajat kokivat tablettilaitteet esiopetuksessa lapsia motivoivaksi välineeksi, jolla laajennettiin esiopetuksen sisältöjä. Tablettilaitteet nähtiin uusina, mutta osittain myös hankalina välineinä esiopetuksen arjessa, johtuen koulutuksen puutteesta sekä omien taitojen heikkoudesta. Tulosten mukaan lastentarhanopettajilla intoa oppia uutta tablettien hyödyntämisestä esiopetuksessa, mutta samalla he kaipasivat koulutusta ja vertaistukea. Mediakasvatuksesta opettajilla oli yllättävänkin niukalti kokemuksia.
Tablettilaitteiden hyödyntämisestä esiopetuksessa tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän tietoa opetuksen ja oppimisen muuttamiseksi tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävämmäksi pedagogisissa kokonaisuuksissa.
...
Muu nimeke
Lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa
Rinta, Hanna-Mari (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tablet-laitteiden kotouttamista esiopetukseen. Erityisesti tarkoituksena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat kuvaavat tablet-laitteiden merkitystä omassa työssään sekä ... -
Tableteilla virtaa musiikinopetukseen : kokemuksia mobiiliteknologian käytöstä musiikin aineenopettajaopiskelijoiden opetusharjoittelussa
Salminen, Sanna; Ruodemäki, Rami-Jussi (Sibelius-akatemia, 2016) -
"Nykypäivää, motivointia ja osallisuutta" : lastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä sekä mediakasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa
Kleemola, Tiia (2017)Nykyisin tieto- ja viestintäteknologian käyttö yleistyy jokaisella elämän osa-alueella ja sitä kautta sen merkitys kasvaa myös lasten elämässä. Lapsia pidetään helposti ja nopeasti tietoa omaksuvina diginatiiveina, mutta ... -
Pedagoginen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa
Huhtala, Katriina; Knuutila, Mirva (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa laadukkaan pedagogisen kirjaamisen tavoista erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia pedagogisten asiakirjojen kirjaamista ja niissä ilmentyviä ... -
”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta
Hänninen, Anni; Keppo, Niina (2018)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta (vasu). Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ajatuksia lapsen vasu on herättänyt lastentarhanopettajissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.