"Nykypäivää, motivointia ja osallisuutta" : lastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä sekä mediakasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa
Nykyisin tieto- ja viestintäteknologian käyttö yleistyy jokaisella elämän osa-alueella ja sitä kautta sen merkitys kasvaa myös lasten elämässä. Lapsia pidetään helposti ja nopeasti tietoa omaksuvina diginatiiveina, mutta opetuksella on suuri merkitys uuden asian omaksumisessa. Opettajien taidot ja asenteet heijastuvat myös lasten oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitetään lastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä ja mediakasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogiikkaa. Tutkimuksessa selvitetään myös sitä, kuinka lasten osallisuus nähdään tieto- ja viestintäteknologian käytön ja mediakasvatuksen yhteydessä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty internetissä julkaistun kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 34 lastentarhanopettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään varhaiskasvatuksessa vielä melko maltillisesti. Syiksi teknologian vähäiselle käytölle mainittiin muun muassa budjettisyyt, osaamisen puute ja kielteiset asenteet. Toisaalta suurin osa vastaajista piti tieto- ja viestintäteknologiaa tärkeänä osana tämän päivän yhteiskuntaa ja näki siksi sen käytön opettelun tärkeänä jo varhaiskasvatuksessa. Mediakasvatus sen sijaan oli enemmän arkipäivää vastaajien työyhteisöissä ja sen merkitys etenkin usean eri orientaatioalueen yhdistäjänä tuli tässä tutkimuksessa esiin. Sekä tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen että mediakasvatus nähtiin keinoina motivoida lapsia toimintaan ja luoda koko lapsiryhmän yhteisiä projekteja, jotka vahvistavat lasten osallisuutta.
...
Muu nimeke
Lastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä sekä mediakasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä mediakasvatuksesta
Salomaa, Saara; Mertala, Pekka; Karila, Kirsti (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Tutkimuksessa selvitetään, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on mediakasvatuksesta. Tutkimusaineisto käsittää yhdeksän varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastattelua, ja sen aineisto on analysoitu ... -
Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa
Laukkanen, Heidi (2018)Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön hyödyistä on paljon tutkimusnäyttöä ja teknologia on tällä hetkellä erottamaton osa koulun, oppilaiden ja opettajien arkea. Teknologian hyödyntäminen liikunnanopetuksessa ei ... -
Tablettilaitteiden pedagoginen hyödyntäminen esiopetusryhmissä : lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä
Hannula, Ila (2016)Hannula, Ila. 2016. Tablettilaitteiden pedagoginen hyödyntäminen esiopetusryhmissä. Lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ... -
Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
Antila, Sari (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta ... -
Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä
Merjovaara, Olli (2018)Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisen tarinankerronnan soveltuvuutta varhaiskasvatukseen. Digitaalinen tarinankerronta tarkoittaa digitaalisesti tuotettuja tarinoita, jotka voivat sisältää erilaisia mediaelementtejä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.