Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorManninen, Saara
dc.date.accessioned2016-06-04T04:34:43Z
dc.date.available2016-06-04T04:34:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542739
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50100
dc.description.abstractTämän laadullisen maisterintutkielman tavoitteena oli ymmärtää, millainen merkitys lähijohtajalta saatavalla palautteella oli asiantuntijatyötä tekevälle sekä ymmärtää asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä työelämän palautteesta. Aineisto kerättiin seitsemässä avoimessa haastattelussa. Haastateltavat työskentelivät asiantuntijoina eri aloilla. Kerätty aineisto teemoiteltiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Teemoittelu tehtiin teoriasidonnaisesti ja aineistolähtöisesti. Tulosten mukaan asiantuntijatyötä tekevä kokee saavansa palautetta työstään lähijohtajaltaan, verkostoiltaan ja arvioimalla itseään. Saadulla palautteella on asiantuntijatyötä tekevien mielestä suuri merkitys, sillä se ohjaa työntekoa ja kehittää työskentelyä. Palautteen avulla rakennetaan työlle yhteisiä merkityksiä ja tavoitteita. Tutkielman tulosten mukaan palautteensaantitilanteissa korostuu muun muassa sekä lähijohtajan että asiantuntijatyötä tekevän vuorovaikutustaidot. Asiantuntijatyötä tekevät kokevat saavansa palautetta lähijohtajaltaan vähän ja toivovat saavansa sitä enemmän. Kompensoidakseen lähijohtajalta saatua vähäiseksi koettua palautetta asiantuntijatyötä tekevät arvioivat itseään kriittisesti ja johtavat itseään. Itsensä johtamisessa korostuu ajatus siitä, että asiantuntijatyötä tekevä on oman työnsä paras asiantuntija. Näin ollen asiantuntijatyötä tekevä voi itsenäisesti ohjata työskentelyään. Tulosten mukaan palautteen antamiseen ja saamiseen liittyviä vuorovaikutustaitoja pitäisi parantaa. Vuorovaikutussuhteen laatu vaikuttaa palautteeseen ja se pitäisi huomioida palautetta annettaessa ja vastaanotettaessa. Asiantuntijatyötä tekevät kaipaavat avointa keskustelua työstä ja sen tavoitteista lähijohtajan kanssa aiempaa enemmän. Tällöin palaute olisi eräänlaista ohjausta jälkikäteen annettavan palautteen sijaan. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää työyhteisöissä, joissa pohditaan palautekäytäntöjä tai joissa halutaan kehittää työskentelyä. Tulokset ovat hyödyllisiä niin lähijohtajille kuin asiantuntijatyötä tekevillekin sovellettavaksi työelämään.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (67 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleAsiantuntijatyötä tekevien käsityksiä lähijohtajalta saadun palautteen merkityksestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606042873
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.date.updated2016-06-04T04:34:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysoasiantuntijat
dc.subject.ysoitsensä johtaminen
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysolähijohtaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot