Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan opettajien kokemuksia
kollegiaalisesta yhteistyöstä ja sen yhteyksiä heidän kokemaansa työstä
johtuvaan stressiin. Tutkimuksen tavoitteena oli ensinnäkin selvittää, missä
määrin luokanopettajat tekevät yhteistyötä toisten opettajien kanssa, ja missä
määrin he kokevat stressiä. Toiseksi selvitettiin, missä määrin yhteistyö ja
stressi ovat yhteydessä toisiinsa. Lisäksi tarkasteltiin, miten erilaiset
taustamuuttujat ovat yhteydessä yhteistyöhön ja koettuun stressiin. Tässä
tutkimuksessa taustamuuttujina olivat työkokemus, luokkakoko ja sukupuoli.
Tutkimus oli osa Alkuportaat—seurantatutkimusta. Tässä tutkimuksessa
käytettiin 6. luokan keväällä kerättyjä opettajien (n = 98) kyselylomaketietoja.
Aineiston analyysissa käytettiin korrelaatioanalyysiä sekä taustamuuttujien
suhteen riippumattomien otosten t-testiä.
Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat pystyvänsä työskentelemään
yhteistyössä muiden opettajien kanssa ja löytämään yhdessä hyviä ratkaisuja
konfliktitilanteisiin melko hyvin. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kokivat
stressiä keskimäärin melko vähän. Tutkittavat kokivat eniten työn kuormitusta
aiheutuvan työn vastuullisuuteen liittyvistä ponnisteluista.
Yhteistyöresursseilla oli tilastollisesti merkitsevä negatiivinen yhteys opettajan
kokemukseen työn vaatimiin ponnistuksiin liittyvästä kuormituksesta ja
yleiseen kokemukseen stressistä. Mitä enemmän tutkittavat kokivat työyhteisön
tarjoavan yhteistyöresursseja, sitä vähemmän he kokivat ponnistelujen
aiheuttamaa kuormittuneisuutta ja yleistä työstä johtuvaa stressiä.
Naisopettajat kokivat resurssit yhteistyöhön miesopettajia vähäisemmiksi
ja kokivat olevansa keskimäärin stressaantuneempia, kuin miesopettajat.
Luokanopettajan työkokemuksella oli merkitsevä negatiivinen yhteys
stressitekijöihin ja erittäin merkitsevä negatiivinen yhteys työn vaatimiin
ponnisteluihin: mitä enemmän luokanopettajalla oli työkokemusta opettajana,
sitä vähemmän hän koki stressiä ja työn vaativan ponnisteluja. Luokkakoolla ei
ollut tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä stressin ja yhteistyön
summamuuttujiin. Tutkimuksen perusteella koulumaailmassa tulisi kiinnittää
erityistä huomiota opettajien yhteistyön resurssointiin. Yhteistyöhön suunnatut
resurssit voivat vähentää opettajien kokemia työn paineita ja täten vähentää
koettua stressiä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä
Muuronen, Marika (2020)Tämä tutkimus tarkasteli luokan inkluusion asteen yhteyttä opettajien työssä jaksamiseen. Inkluusion aste käsitteellistettiin luokan moninaisuutena, ja tarkoituksena oli tarkastella sen yhteyttä luokanopettajien luokan ... -
Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla
Hurskainen, Susanna; Honkonen, Johanna (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välistä yhteyttä, sekä muuttuvatko pystyvyysuskomukset ja fysiologinen stressi lukuvuoden aikana. Lisäksi tutkittiin, onko ... -
Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
Parkkonen, Susanna (2021)Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ... -
Vanhemmat kiusaajina : opettajien subjektiivisia kokemuksia kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteista ja verkkokiusaamisesta
Rytkönen, Hanna-Riina; Viljakainen, Riikka (2016)Tutkimus käsittelee kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita ja opettajien subjektiivisia kokemuksia verkkokiusaamisesta vanhempien taholta. Verkkokiusaaminen on sähköisten viestimien välityksellä tapahtuvaa ...