Myöhään ilmenevä ja kompensoituva lukivaikeus: ennustaminen opettajan arvioiden avulla
TIIVISTELMÄ
Mikkonen, Mirva. MYÖHÄÄN ILMENEVÄ JA KOMPENSOITUVA LUKIVAIKEUS: ENNUSTAMINEN OPETTAJAN ARVIOIDEN AVULLLA
Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 48 sivua.
Ohjaaja: Torppa Minna
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajat arvioivat oppilaidensa toisen luokan lukutaitoja ja tunnistivat mahdollisia ongelmia lukutaidoissa tai oppilaan toiminnassa. Näiden pohjalta selvitettiin, toimivatko opettajien arviot oppilaiden kahdeksannen luokan taitojen ennustajina. Tutkimuksessa tarkasteltiin lukivaikeusryhmien (ei lukivaikeutta, myöhään ilmenevä lukivaikeus, kompensoituva lukivaikeus ja pysyvä lukivaikeus) yhteyttä opettajan arvioimaan oppilaan lukutaitoon sekä tehtävää välttävään käyttäytymiseen toisella luokalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa lukivaikeuden kehityksellisten, eli kompensoituvan ja myöhään ilmenevän lukivaikeuden ryhmien tunnistamiseksi. Aiemmista lukivaikeusryhmiä tarkastelleista tutkimuksista poiketen, tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien arvioita oppilaiden taidoista sekä tehtävää välttävästä käyttäytymisestä. Tutkimuksen aineisto koostui 182 lapsen (89 tyttöä, 93 poikaa) opettajien arvioista, jotka on kerätty lasten osallistuessa vanhempiensa kanssa Jyväskylän yliopiston Lapsen Kielen Kehitys (LKK) -pitkittäistutkimukseen (1993–2011). Lapset jakautuivat riskiryhmään (n=101) ja kontrolliryhmään (n=81). Edelleen lapset jaettiin neljään ryhmään heidän toisen ja kahdeksannen luokan lukivaikeusstatuksensa mukaisesti: 1) ei lukivaikeutta (n= 131), 2) myöhään ilmenevä lukivaikeus (n= 19), 3) kompensoituva lukivaikeus (n= 11), 4) pysyvä lukivaikeus (n= 21). Aineisto koostui oppilaille toisella ja kahdeksannella luokalla tehdyistä taitotesteistä sekä kahdesta opettajille suunnatusta, oppilaan toisen luokan lukutaitoja sekä työskentelystrategioita arvioivasta kyselylomakkeesta. Tulosten perusteella opettajat tunnistivat oppilaiden taitoja hyvin ja heidän raporteistaan nousi esiin erityisiä myöhään ilmenevän ja kompensoituvan lukivaikeuden ryhmien lukutaitoihin liittyviä ongelmakohtia. Opettajien arviot työskentelystrategioista eivät erottaneet yhtä selvästi lukivaikeusryhmiä toisistaan, mutta ne osoittivat pysyvän lukivaikeusryhmän oppilaiden toimineen muita useammin tehtävää välttävästi, mikä tukee aiempien tutkimusten tuloksia. Tulosten perusteella opettajien arviot eivät tuoneet uutta tietoa taitotestien rinnalle eikä toisen luokan taitoarvioiden perusteella voitu ennustaa kahdeksannen luokan taitoja. Oppilaantuntemusta kannattaa kuitenkin hyödyntää, sillä opettajien oppilaistaan antama tieto voi olla hyödyllinen lisätieto monenlaisissa oppimiseen liittyvissä tutkimuksissa. Lisäksi tulokset vahvistivat aikaisempien tutkimusten esiintuomaa tarvetta seurata lukutaitojen kehitystä myös varhaisten kouluvuosien jälkeen.
Avainsanat: lukivaikeus, lukusujuvuus, oppimismotivaatio, tehtävää välttävä käyttäytyminen, oppilaantuntemus
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pitkittäistutkimus kotiympäristötekijöiden yhteydestä lukivaikeuden profiiliin
Kulo, Harri (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin kehityksellisen lukivaikeuden ilmenemistä ja sitä, onko kotiympäristötekijöillä (lasten lukemisen harrastuneisuus, vanhempien lukeminen lapsille, vanhemmat opettavat lapsia lukemaan liittyvissä ... -
Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
Hakkarainen, Jyri (2021)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen ... -
Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Koprinen, Elina; Rantanen, Jenna (2023)Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lukivaikeuksien ennusmerkeistä esiopetusikäisillä lapsilla. Millaisia lukivaikeuksien ennusmerkkejä he ovat lapsilla ... -
Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana
Puumala, Johanna (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajan emootioiden ja toimintatapojen ja oppilaan oppiainekohtaisen oppimismotivaation välisiä vastavuoroisia yhteyksiä ensimmäisen kouluvuoden aikana. Tutkimus toteutettiin ... -
Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
Pilli, Mira (2021)Minäpystyvyyden uskotaan olevan keskeisessä osassa tarkasteltaessa lasten oppimismotivaatiota, käyttäytymistä oppimistilanteissa sekä taitojen kehittymistä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen kokeman ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.