dc.contributor.advisor | Carita Kiili | |
dc.contributor.advisor | Paavo Leppänen | |
dc.contributor.author | Vuorinen, Ann-Natalie | |
dc.date.accessioned | 2016-05-31T04:26:44Z | |
dc.date.available | 2016-05-31T04:26:44Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1542437 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49993 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen yhteyttä
synteesin laatimiseen internetteksteistä kuudesluokkalaisilla oppilailla. Lisäksi
selvitettiin, miten ne oppilaat, joiden lukusujuvuus tai luetunymmärtäminen
oli heikkoa, suoriutuivat synteesin laatimisessa suhteessa muihin oppilaisiin.
Tutkimus toteutettiin osana Suomen Akatemian rahoittamaa eSeekhanketta
ja siihen osallistui 440 kuudesluokkalaista. Tutkimusaineisto koostui
lukusujuvuutta ja luetunymmärtämistä mitanneiden tehtävien tuloksista, sekä
internetiä jäljittelevän arviointiympäristön synteesin laatimisen tehtävän vastauksista.
Synteesin laatimisen tehtävän vastaukset arvioitiin ja pisteytettiin pää-
asioiden löytämisen sekä yhteenvedossa lähteiden käytön ja laadun osalta. Aineisto
analysoitiin määrällisin metodein.
Tulokset osoittivat, että sekä lukusujuvuus että luetunymmärtäminen ovat
yhteydessä synteesin laatimiseen. Heikon sujuvuuden lukijat suoriutuivat muita
heikommin synteesin laatimisen kaikilla osa-alueilla. Heikosti lukemaansa
ymmärtävät suoriutuivat muita heikommin lähes kaikilla synteesin laatimisen
osa-alueilla, lukuun ottamatta yhteenvedon laatua.
Tulosten perustella voidaan todeta oppilailla olevan ylipäätänsä vaikeuksia
synteesin laatimisessa internetteksteistä, ja lisäksi synteesin laatiminen näyttäytyy
erityisen haastavana juuri niille oppilaille, joilla on haasteita lukusujuvuudessa
tai luetunymmärtämisessä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (43 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | internetlukutaito | |
dc.subject.other | luetunymmärtäminen | |
dc.subject.other | lukusujuvuus | |
dc.subject.other | synteesi | |
dc.subject.other | kuudesluokkalaiset | |
dc.title | Synteesin laatiminen internetteksteistä ja lukemisen haasteet kuudesluokkalaisilla oppilailla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605312777 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2016-05-31T04:26:45Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | Internet | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | sujuvuus | |
dc.subject.yso | synteesi | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |