Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorCarita Kiili
dc.contributor.advisorPaavo Leppänen
dc.contributor.authorVuorinen, Ann-Natalie
dc.date.accessioned2016-05-31T04:26:44Z
dc.date.available2016-05-31T04:26:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542437
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49993
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen yhteyttä synteesin laatimiseen internetteksteistä kuudesluokkalaisilla oppilailla. Lisäksi selvitettiin, miten ne oppilaat, joiden lukusujuvuus tai luetunymmärtäminen oli heikkoa, suoriutuivat synteesin laatimisessa suhteessa muihin oppilaisiin. Tutkimus toteutettiin osana Suomen Akatemian rahoittamaa eSeekhanketta ja siihen osallistui 440 kuudesluokkalaista. Tutkimusaineisto koostui lukusujuvuutta ja luetunymmärtämistä mitanneiden tehtävien tuloksista, sekä internetiä jäljittelevän arviointiympäristön synteesin laatimisen tehtävän vastauksista. Synteesin laatimisen tehtävän vastaukset arvioitiin ja pisteytettiin pää- asioiden löytämisen sekä yhteenvedossa lähteiden käytön ja laadun osalta. Aineisto analysoitiin määrällisin metodein. Tulokset osoittivat, että sekä lukusujuvuus että luetunymmärtäminen ovat yhteydessä synteesin laatimiseen. Heikon sujuvuuden lukijat suoriutuivat muita heikommin synteesin laatimisen kaikilla osa-alueilla. Heikosti lukemaansa ymmärtävät suoriutuivat muita heikommin lähes kaikilla synteesin laatimisen osa-alueilla, lukuun ottamatta yhteenvedon laatua. Tulosten perustella voidaan todeta oppilailla olevan ylipäätänsä vaikeuksia synteesin laatimisessa internetteksteistä, ja lisäksi synteesin laatiminen näyttäytyy erityisen haastavana juuri niille oppilaille, joilla on haasteita lukusujuvuudessa tai luetunymmärtämisessä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (43 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherinternetlukutaito
dc.subject.otherluetunymmärtäminen
dc.subject.otherlukusujuvuus
dc.subject.othersynteesi
dc.subject.otherkuudesluokkalaiset
dc.titleSynteesin laatiminen internetteksteistä ja lukemisen haasteet kuudesluokkalaisilla oppilailla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605312777
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-05-31T04:26:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysoluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysosujuvuus
dc.subject.ysosynteesi
dc.subject.ysokoululaiset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot