dc.contributor.advisor | Kiili, Carita | |
dc.contributor.advisor | Leppänen, Paavo | |
dc.contributor.author | Janhunen, Elina | |
dc.contributor.author | Kalliomäki, Marielle | |
dc.date.accessioned | 2016-05-24T13:56:48Z | |
dc.date.available | 2016-05-24T13:56:48Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1542428 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49909 | |
dc.description.abstract | Janhunen, Elina & Kalliomäki, Marielle. 2016. Lukemisen haasteet ja
internetsivujen arviointitaidot kuudesluokkalaisilla. Erityispedagogiikan pro
gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 52 sivua.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen haasteiden
yhteyttä kriittisiin arviointitaitoihin internetissä osana Suomen Akatemian rahoittamaa
eSeek-hanketta. Tavoitteena oli selvittää, miten kuudesluokkalaiset arvioivat kahden
erilaisen internetsivun luotettavuutta ja miten lukemisen haasteet vaikuttavat
arviointitehtävistä suoriutumiseen. Lisäksi selvitettiin, miten oppilaat perustelivat
internetsivujen luotettavuusarvioitaan ja millaisia piirteitä oli oppilaiden heikoissa
vastauksissa. Aineisto koostui 396 oppilaan internetsivujen luotettavuusarvioista, jotka
pisteytettiin välillä 0-3. Oppilaista 33 määriteltiin lukusujuvuudeltaan ja 27
luetunymmärtämiseltään heikoiksi oppilaiksi. Lukemisen taidoiltaan heikoille
oppilaille valittiin laadullisia analyyseja varten vastaavat määrät verrokkioppilaita.
Regressioanalyysi osoitti, että lukusujuvuus ja luetunymmärtäminen selittivät
oppilaiden taitoja arvioida internetsivuja kriittisesti yhteensä 15,5 %. U-testi puolestaan
osoitti, että ne oppilaat, joilla oli joko lukusujuvuuden tai luetunymmärtämisen
haasteita selvisivät muita oppilaita heikommin kriittisen arvioinnin tehtävistä.
Kaupallisesti värittyneen sivun kriittinen arviointi oli kaikille oppilaille vaikeampaa
kuin asiantuntijasivun arvioiminen ja erityisen vaikeaa se oli oppilaille, joilla oli
lukusujuvuuden tai luetunymmärtämisen haasteita. Sisällönanalyysin mukaan kaikki
oppilaat perustelivat useimmiten luotettavuuden arviotaan vain yhtä perustetta
käyttäen. Useimmin käytetty luotettavuuden peruste oli kirjoittajan asiantuntijuus.
Tutkimus osoittaa, että kaikki oppilaat tarvitsevat kriittisten arviointitaitojen
opetusta koulussa, sillä lukusujuvuus ja luetunymmärtäminen selittivät varsin vähän
kriittisen arvioinnin tehtävissä onnistumista. Opetuksessa olisikin hyvä tukea oppilaita
laadultaan ja tyyliltään erilaisten tekstien monipuolisessa arvioinnissa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (52 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | lukusujuvuus | |
dc.subject.other | luetunymmärtäminen | |
dc.subject.other | kriittinen arviointi | |
dc.subject.other | internetlukeminen | |
dc.subject.other | kuudesluokkalaiset | |
dc.title | Lukemisen haasteet ja internetsivun arviointitaidot kuudesluokkalaisilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605242683 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2016-05-24T13:56:48Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | sujuvuus | |
dc.subject.yso | luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | Internet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |