Show simple item record

dc.contributor.advisorKiili, Carita
dc.contributor.advisorLeppänen, Paavo
dc.contributor.authorJanhunen, Elina
dc.contributor.authorKalliomäki, Marielle
dc.date.accessioned2016-05-24T13:56:48Z
dc.date.available2016-05-24T13:56:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542428
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49909
dc.description.abstractJanhunen, Elina & Kalliomäki, Marielle. 2016. Lukemisen haasteet ja internetsivujen arviointitaidot kuudesluokkalaisilla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 52 sivua. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen haasteiden yhteyttä kriittisiin arviointitaitoihin internetissä osana Suomen Akatemian rahoittamaa eSeek-hanketta. Tavoitteena oli selvittää, miten kuudesluokkalaiset arvioivat kahden erilaisen internetsivun luotettavuutta ja miten lukemisen haasteet vaikuttavat arviointitehtävistä suoriutumiseen. Lisäksi selvitettiin, miten oppilaat perustelivat internetsivujen luotettavuusarvioitaan ja millaisia piirteitä oli oppilaiden heikoissa vastauksissa. Aineisto koostui 396 oppilaan internetsivujen luotettavuusarvioista, jotka pisteytettiin välillä 0-3. Oppilaista 33 määriteltiin lukusujuvuudeltaan ja 27 luetunymmärtämiseltään heikoiksi oppilaiksi. Lukemisen taidoiltaan heikoille oppilaille valittiin laadullisia analyyseja varten vastaavat määrät verrokkioppilaita. Regressioanalyysi osoitti, että lukusujuvuus ja luetunymmärtäminen selittivät oppilaiden taitoja arvioida internetsivuja kriittisesti yhteensä 15,5 %. U-testi puolestaan osoitti, että ne oppilaat, joilla oli joko lukusujuvuuden tai luetunymmärtämisen haasteita selvisivät muita oppilaita heikommin kriittisen arvioinnin tehtävistä. Kaupallisesti värittyneen sivun kriittinen arviointi oli kaikille oppilaille vaikeampaa kuin asiantuntijasivun arvioiminen ja erityisen vaikeaa se oli oppilaille, joilla oli lukusujuvuuden tai luetunymmärtämisen haasteita. Sisällönanalyysin mukaan kaikki oppilaat perustelivat useimmiten luotettavuuden arviotaan vain yhtä perustetta käyttäen. Useimmin käytetty luotettavuuden peruste oli kirjoittajan asiantuntijuus. Tutkimus osoittaa, että kaikki oppilaat tarvitsevat kriittisten arviointitaitojen opetusta koulussa, sillä lukusujuvuus ja luetunymmärtäminen selittivät varsin vähän kriittisen arvioinnin tehtävissä onnistumista. Opetuksessa olisikin hyvä tukea oppilaita laadultaan ja tyyliltään erilaisten tekstien monipuolisessa arvioinnissa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (52 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherlukusujuvuus
dc.subject.otherluetunymmärtäminen
dc.subject.otherkriittinen arviointi
dc.subject.otherinternetlukeminen
dc.subject.otherkuudesluokkalaiset
dc.titleLukemisen haasteet ja internetsivun arviointitaidot kuudesluokkalaisilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605242683
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-05-24T13:56:48Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysosujuvuus
dc.subject.ysoluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoInternet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record