Show simple item record

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorKalmari, Tuula
dc.date.accessioned2016-05-23T07:23:13Z
dc.date.available2016-05-23T07:23:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1541911
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49881
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Kalmari, Tuula. 2016. Tavoitteiden ja tukitoimien kirjaaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. 58 sivua. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmiportaisen tuen asiakirjoja esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tavoitteita ja tukitoimia asiakirjoihin oli kirjattu sekä miten kirjatut tavoitteet ja tukitoimet vastasivat toisiaan. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten konkreettista tai yleistä tavoitteiden ja tukitoimien kuvaaminen oli, ja kohdennettiinko kuvaukset lapseen vai lapsen oppimisympäristöön. Tutkimuksen aineistona olivat pedagogiset arviot, oppimissuunnitelmat sekä lapsen henkilökohtaisen oppimisen järjestämistä koskevat suunnitelmat. Aineisto kerättiin viidestä eri kunnasta. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa havaittiin, että tavoitteiden ja tukitoimien kirjaaminen täydensivät pääosin toisiaan. Tavoitteiden ja tukitoimien määrittely oli kuitenkin myös osin ristiriitaista, sillä kaikkiin määriteltyihin tavoitteisiin ei kohdennettu sopivaa tukitointa. Kuvaukset tavoitteista ja tukitoimista vaihtelivat hyvin konkreettisista määrityksistä vaikeasti arvioitaviin luonnehdintoihin. Paljon kirjattiin tukitoimia, jotka kohdistuivat lapsen oppimisympäristöön ja lapselle suunnatun pedagogiikan toteuttamiseen. Lapsen oppimiseen tähtääviä harjoitteita oli kirjattu vähemmän kuin ympäristön muokkaamiseen liittyviä tukitoimia. Tutkimus osoitti, että kolmiportaisen tuen tarjoamisen vastuut olisi määriteltävä eri toimijoille selkeämmin. Lisäksi tavoitteiden kirjaamisen tulisi olla käytäntöön sovellettavaa ja arvioitavissa. Myös perheen ja lapsen näkökulma olisi huomioitava paremmin tavoitteiden ja tukitoimien kirjaamisessa. Hakusanat: kolmiportainen tuki, asiakirja, oppimissuunnitelma, HOJKS, sisällönanalyysifi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (58 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkolmiportainen tuki
dc.subject.otherasiakirja
dc.subject.otheroppimissuunnitelma
dc.subject.otherHOJKS
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.titleTavoitteiden ja tukitoimien kirjaaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605232656
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2016-05-23T07:23:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoasiakirjat
dc.subject.ysoHOJKS
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record