Show simple item record

dc.contributor.authorMeriläinen, Merja
dc.contributor.authorPiispanen, Maarika
dc.date.accessioned2016-05-20T04:58:30Z
dc.date.available2016-05-20T04:58:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationMeriläinen, M., & Piispanen, M. (2016). Jokamiehen oikeudesta jokamiehen mahdollisuudeksi. In T. Joutsenvirta, & L. Myyry (Eds.), <em>Sulautuvaa opetusta, käänteistä oppimista</em> (pp. 50-59). Helsingin yliopisto. Retrieved from <a href="http://hdl.handle.net/10138/161884">http://hdl.handle.net/10138/161884</a>
dc.identifier.otherTUTKAID_70058
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49856
dc.description.abstractUudenlaisten pedagogisten mallien pohjalle suunnitellut opintokokonaisuudet lisäävät yliopistojen opintotarjonnan saavutettavuutta ja antavat yksilöille paremmat mahdollisuudet elinikäiseen oppimiseen. Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa on käynnissä laaja oppimisympäristöjen kehittymistyö, jossa e-oppimisella on näkyvä sija. Aikuisopiskelijoiden elämäntilanne luo haasteita täysipäiväiselle läsnäololle ja siitä noussut tarve on nähty Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa myös mahdollisuutena laajentaa henkilökunnan pedagogista osaamista uudistavien e-oppimiskäytänteiden ja pedagogisten mallien suunnittelijoina, kehittäjinä ja toteuttajina. Luokanopettajien aikuiskoulutuksen 25-vuotinen taival on askellettu fyysisen läsnäolon periaatteella aina tähän päivään saakka. Nyt tähän fyysisen läsnäolon pakollisuuteen on lähdetty hakemaan erilaisia etänä- läsnä - vaihtoehtoja, joita on kehitetty aikuisopiskelijoiden toiveita ja tarpeita kuunnellen. Tässä artikkelissa kuvaamme Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa toteutetun sulautuvan opetuksen oppimiskokonaisuuden, joka tarjosi aikuiselle opiskelijalle monipuolisia, ainutlaatuisia, yksilöllisiä ja yhteisöllisiä mahdollisuuksia opiskella täyspainoisesti autenttisissa, kontekstuaalisissa ympäristöissä, virtuaalisia työkaluja hyödyntämällä. Opintojakson suunnittelussa tavoitteena oli luoda oppimiselle puitteet, jotka mahdollistivat opiskelijoille optimaalisen oppimiskokemuksen (Creative Work Flows for Learning) monimuotoisissa, autenttisissa, e-oppimista hyödyntävissä, oppimisympäristöissä. Tutkimuksessa ubiikki koulutusmalli pilotoitiin Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa toteutetussa kuuden op:n laajuisessa opintojaksossa, joka perustui uudistavan pedagogiikan (transformational pedagogic, QED) perusperiaatteille. Ubiikilla koulutusmallilla tarkoitamme tässä tutkimuksessa Burbulesin (2010) kuvaamaa oppimista, joka korostaa oppimisen kaikkiaallisuutta ajasta ja paikasta riippumatta. Mobiili- tabletti- ja tietoteknisten sovellusten avulla perinteinen jaottelu formaaliin ja informaaliin oppimiseen on hämärtynyt ja helposti saavutettavien oppimisympäristöjen moninaisuus mahdollistaa oppimisen oppijan tarpeita kunnioittaen. Opintojakson suunnittelun teoreettinen viitekehys rakennettiin kontekstuaalis-pedagogisen oppimisen malliin (Meriläinen & Piispanen, 2012). Vahvalle pedagogiselle perustalle suunniteltu opintojakso tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden paitsi opiskella omaan elämäntilanteeseen sopivana ajankohtana myös mahdollisuuden oppia uudistavaan pedagogiikkaan kytkeytyviä laaja-alaisen osaamisen taitoja osana autenttista oppimiskokemusta.
dc.format.extent84
dc.language.isoeng
dc.publisherHelsingin yliopisto, Valtiotieteellisen tiedekunnan opetuksen kehittämispalvelut
dc.relation.ispartofSulautuvaa opetusta, käänteistä oppimista, ISBN 978-951-51-1900-1
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/161884
dc.subject.otheropettajankoulutus
dc.subject.otherkontekstuaalis-pedagoginen oppiminen
dc.subject.otherteacher training
dc.subject.otherclass teachers
dc.subject.otherblended learning study module
dc.subject.othertransformational pedagogy
dc.subject.otheradult education
dc.titleJokamiehen oikeudesta jokamiehen mahdollisuudeksi
dc.typeconferenceObject
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605172590
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkola University Consortium Chydeniusen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiede
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/ConferencePaper
dc.date.updated2016-05-17T12:15:04Z
dc.type.coarconference paper
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange50-59
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Helsingin yliopisto, 2016.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record