Jokamiehen oikeudesta jokamiehen mahdollisuudeksi
Meriläinen, M., & Piispanen, M. (2016). Jokamiehen oikeudesta jokamiehen mahdollisuudeksi. In T. Joutsenvirta, & L. Myyry (Eds.), Sulautuvaa opetusta, käänteistä oppimista (pp. 50-59). Helsingin yliopisto. http://hdl.handle.net/10138/161884
Päivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Helsingin yliopisto, 2016.
2016:21 | 2017:169 | 2018:251 | 2019:69 | 2020:91 | 2021:56 | 2022:44 | 2023:74 | 2024:83 | 2025:7
Uudenlaisten pedagogisten mallien pohjalle suunnitellut opintokokonaisuudet lisäävät yliopistojen
opintotarjonnan saavutettavuutta ja antavat yksilöille paremmat mahdollisuudet elinikäiseen
oppimiseen. Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa on käynnissä laaja oppimisympäristöjen
kehittymistyö, jossa e-oppimisella on näkyvä sija. Aikuisopiskelijoiden elämäntilanne luo haasteita
täysipäiväiselle läsnäololle ja siitä noussut tarve on nähty Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa myös
mahdollisuutena laajentaa henkilökunnan pedagogista osaamista uudistavien e-oppimiskäytänteiden
ja pedagogisten mallien suunnittelijoina, kehittäjinä ja toteuttajina. Luokanopettajien
aikuiskoulutuksen 25-vuotinen taival on askellettu fyysisen läsnäolon periaatteella aina tähän päivään
saakka. Nyt tähän fyysisen läsnäolon pakollisuuteen on lähdetty hakemaan erilaisia etänä- läsnä -
vaihtoehtoja, joita on kehitetty aikuisopiskelijoiden toiveita ja tarpeita kuunnellen.
Tässä artikkelissa kuvaamme Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa toteutetun sulautuvan opetuksen
oppimiskokonaisuuden, joka tarjosi aikuiselle opiskelijalle monipuolisia, ainutlaatuisia, yksilöllisiä ja
yhteisöllisiä mahdollisuuksia opiskella täyspainoisesti autenttisissa, kontekstuaalisissa ympäristöissä,
virtuaalisia työkaluja hyödyntämällä. Opintojakson suunnittelussa tavoitteena oli luoda oppimiselle
puitteet, jotka mahdollistivat opiskelijoille optimaalisen oppimiskokemuksen (Creative Work Flows for
Learning) monimuotoisissa, autenttisissa, e-oppimista hyödyntävissä, oppimisympäristöissä.
Tutkimuksessa ubiikki koulutusmalli pilotoitiin Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa toteutetussa
kuuden op:n laajuisessa opintojaksossa, joka perustui uudistavan pedagogiikan
(transformational pedagogic, QED) perusperiaatteille. Ubiikilla koulutusmallilla tarkoitamme tässä
tutkimuksessa Burbulesin (2010) kuvaamaa oppimista, joka korostaa oppimisen kaikkiaallisuutta ajasta
ja paikasta riippumatta. Mobiili- tabletti- ja tietoteknisten sovellusten avulla perinteinen jaottelu
formaaliin ja informaaliin oppimiseen on hämärtynyt ja helposti saavutettavien oppimisympäristöjen
moninaisuus mahdollistaa oppimisen oppijan tarpeita kunnioittaen.
Opintojakson suunnittelun teoreettinen viitekehys rakennettiin kontekstuaalis-pedagogisen oppimisen
malliin (Meriläinen & Piispanen, 2012). Vahvalle pedagogiselle perustalle suunniteltu opintojakso
tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden paitsi opiskella omaan elämäntilanteeseen sopivana ajankohtana
myös mahdollisuuden oppia uudistavaan pedagogiikkaan kytkeytyviä laaja-alaisen osaamisen taitoja
osana autenttista oppimiskokemusta.
...
Julkaisija
Helsingin yliopistoEmojulkaisun ISBN
978-951-51-1900-1Konferenssi
Sulautuva opetus & oppiminenKuuluu julkaisuun
Sulautuvaa opetusta, käänteistä oppimistaAsiasanat
Alkuperäislähde
http://hdl.handle.net/10138/161884Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25711379
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
From everyman's right to everyman's possibility
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (Infonomics Society, 2016)This article describes a blended learning study module that was carried out in class teachers’ adult education. The goal of the planning of this module was to create a learning environment that ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
Aikuisena opettajaksi : aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa
Leivo, Marjaana (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2010) -
Transformative Way of Becoming a Teacher : A Phenomenological-Hermeneutic Analysis of Class Teacher Education in Finland
Matikainen, Minni (SAGE Publications, 2024)Transformative learning in teacher education qualitatively changes future teachers’meaning systems of learning, teaching, and education. In this study, I exploredtransformative learning in Finnish class teacher education. ... -
Fostering transformational teacher agency in Finnish teacher education
Matikainen, Minni; Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi (ThemPra Social Pedagogy; UCL Press, 2018)In this article, we studied how well teacher education in Finland is able to answer the changing needs of the contemporary world. More precisely, we focussed on the question of how well an alternative teacher education ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.