University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
  • View Item
JYX > Artikkelit > Kokkolan yliopistokeskus Chydenius > View Item

Jokamiehen oikeudesta jokamiehen mahdollisuudeksi

ThumbnailFinal Draft
View/Open
302.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Meriläinen, M., & Piispanen, M. (2016). Jokamiehen oikeudesta jokamiehen mahdollisuudeksi. In T. Joutsenvirta, & L. Myyry (Eds.), Sulautuvaa opetusta, käänteistä oppimista (pp. 50-59). Helsingin yliopisto. http://hdl.handle.net/10138/161884
Authors
Meriläinen, Merja |
Piispanen, Maarika
Editors
Joutsenvirta, Taina |
Myyry, Liisa
Date
2016
Discipline
Kasvatustieteiden yksikköThe Unit of Education
Copyright
© Kirjoittajat & Helsingin yliopisto, 2016.

 
Uudenlaisten pedagogisten mallien pohjalle suunnitellut opintokokonaisuudet lisäävät yliopistojen opintotarjonnan saavutettavuutta ja antavat yksilöille paremmat mahdollisuudet elinikäiseen oppimiseen. Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa on käynnissä laaja oppimisympäristöjen kehittymistyö, jossa e-oppimisella on näkyvä sija. Aikuisopiskelijoiden elämäntilanne luo haasteita täysipäiväiselle läsnäololle ja siitä noussut tarve on nähty Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa myös mahdollisuutena laajentaa henkilökunnan pedagogista osaamista uudistavien e-oppimiskäytänteiden ja pedagogisten mallien suunnittelijoina, kehittäjinä ja toteuttajina. Luokanopettajien aikuiskoulutuksen 25-vuotinen taival on askellettu fyysisen läsnäolon periaatteella aina tähän päivään saakka. Nyt tähän fyysisen läsnäolon pakollisuuteen on lähdetty hakemaan erilaisia etänä- läsnä - vaihtoehtoja, joita on kehitetty aikuisopiskelijoiden toiveita ja tarpeita kuunnellen. Tässä artikkelissa kuvaamme Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa toteutetun sulautuvan opetuksen oppimiskokonaisuuden, joka tarjosi aikuiselle opiskelijalle monipuolisia, ainutlaatuisia, yksilöllisiä ja yhteisöllisiä mahdollisuuksia opiskella täyspainoisesti autenttisissa, kontekstuaalisissa ympäristöissä, virtuaalisia työkaluja hyödyntämällä. Opintojakson suunnittelussa tavoitteena oli luoda oppimiselle puitteet, jotka mahdollistivat opiskelijoille optimaalisen oppimiskokemuksen (Creative Work Flows for Learning) monimuotoisissa, autenttisissa, e-oppimista hyödyntävissä, oppimisympäristöissä. Tutkimuksessa ubiikki koulutusmalli pilotoitiin Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa toteutetussa kuuden op:n laajuisessa opintojaksossa, joka perustui uudistavan pedagogiikan (transformational pedagogic, QED) perusperiaatteille. Ubiikilla koulutusmallilla tarkoitamme tässä tutkimuksessa Burbulesin (2010) kuvaamaa oppimista, joka korostaa oppimisen kaikkiaallisuutta ajasta ja paikasta riippumatta. Mobiili- tabletti- ja tietoteknisten sovellusten avulla perinteinen jaottelu formaaliin ja informaaliin oppimiseen on hämärtynyt ja helposti saavutettavien oppimisympäristöjen moninaisuus mahdollistaa oppimisen oppijan tarpeita kunnioittaen. Opintojakson suunnittelun teoreettinen viitekehys rakennettiin kontekstuaalis-pedagogisen oppimisen malliin (Meriläinen & Piispanen, 2012). Vahvalle pedagogiselle perustalle suunniteltu opintojakso tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden paitsi opiskella omaan elämäntilanteeseen sopivana ajankohtana myös mahdollisuuden oppia uudistavaan pedagogiikkaan kytkeytyviä laaja-alaisen osaamisen taitoja osana autenttista oppimiskokemusta. ...
Publisher
Helsingin yliopisto
Parent publication ISBN
978-951-51-1900-1
Conference
Sulautuva opetus & oppiminen
Is part of publication
Sulautuvaa opetusta, käänteistä oppimista
Keywords
kontekstuaalis-pedagoginen oppiminen blended learning study module transformational pedagogy opettajankoulutus luokanopettajat aikuiskoulutus

Original source
http://hdl.handle.net/10138/161884

URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605172590

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25711379

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kokkolan yliopistokeskus Chydenius [250]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • From everyman's right to everyman's possibility 

    Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (Infonomics Society, 2016)
    This article describes a blended learning study module that was carried out in class teachers’ adult education. The goal of the planning of this module was to create a learning environment that ...
  • "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners 

    Hallila, Hanna (2019)
    Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ...
  • Aikuisena opettajaksi : aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa 

    Leivo, Marjaana (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2010)
  • Transformative Teaching and Learning Through Engaged Practice : Lecturers’ and Students’ Experiences in a University and Underserved Community Partnership in Ireland 

    Quillinan, Bernie; MacPhail, Ann; Dempsey, Ciara; McEvoy, Eileen (Sage Publications, Inc., 2019)
    The Community Wellness, Empowerment, Leadership and Lifeskills (CWell) program is a 2-year community-driven program developed in partnership between an underserved community in Limerick City and staff at the University of ...
  • Finding Learning in Teaching : Eritrean primary teacher educators' perspectives on implementing learner-centered and interactive pedagogies 

    Posti-Ahokas, Hanna; Meriläinen, Katri; Westman, Anna (Univeristy of Leiden, 2018)
    Eritrea has given an increasing policy emphasis on implementing learner-centered interactive pedagogies (LCIP) at all levels of the education system. However, both teachers and teacher educators struggle with implementation of ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre