Transformative Way of Becoming a Teacher : A Phenomenological-Hermeneutic Analysis of Class Teacher Education in Finland
Matikainen, M. (2024). Transformative Way of Becoming a Teacher : A Phenomenological-Hermeneutic Analysis of Class Teacher Education in Finland. Journal of Transformative Education, OnlineFirst. https://doi.org/10.1177/15413446241255912
Julkaistu sarjassa
Journal of Transformative EducationTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 the Authors
Transformative learning in teacher education qualitatively changes future teachers’meaning systems of learning, teaching, and education. In this study, I exploredtransformative learning in Finnish class teacher education. Data were collected byobserving student teachers over two academic years. Data also contains writings thatstudent teachers produced during that period. A phenomenological analysis focused onthe general characteristics ofthe transformative way of becoming a teacherand identified aprocess consisting of four phases: starting point, crack, ambivalence, and transfor-mation. A hermeneutic analysis was used to interpret how the process occurred inpractice. The results suggest a long and ambivalent process, which challenges edu-cational policy discourses that emphasize efficiency and speed.
Julkaisija
SAGE PublicationsISSN Hae Julkaisufoorumista
1541-3446Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/216119332
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
The author(s) received no financial support for the research, authorship, and/or publication of this article.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Transformatiivinen opettajaksi oppiminen : kohti maailman muutosta
Matikainen, Minni (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)Lectio praecursoria kasvatustieteen väitöskirjaan Transformatiivinen opettajaksi oppiminen - fenomenologis-hermeneuttinen analyysi luokanopettajakoulutuksesta, Jyväskylän yliopistossa 18.6.2022. -
Opettajuus ja muutos : transformatiivinen opettajaksi oppiminen
Matikainen, Minni (Paatos-yhdistys, 2023)Tässä tekstissä tiivistän väitöstutkimukseni tuloksia ja reflektoin niiden merkitystä nykyiselle koulutuspolitiikalle ja opettajankoulutukselle. Väitöstutkimuksessani tutkin opettajaksi oppimisen prosessia luokanopettaja ... -
“Sitting at the Stern and Holding the Rudder” : Teachers’ Reflections on Action in Higher Education Based on Student Agency Analytics
Heilala, Ville; Jääskelä, Päivikki; Saarela, Mirka; Kuula, Anna-Stina; Eskola, Anne; Kärkkäinen, Tommi (Palgrave Macmillan, 2022)Digital technologies in teaching and learning in higher education have the potential to enhance student agency. Student agency is an essential resource to nurture, especially at times when students face challenges emerging ... -
Teachers as frontline agents of integration : Finnish physical education students’ reflections on intercultural encounters
Anttila, Eeva; Siljamäki, Mariana; Rowe, Nicholas (Routledge, 2018)Background and purpose: This article focuses on how future Physical Education and Dance teachers may be better prepared to work in increasingly diverse education environments. It also discusses how tertiary institutions ... -
Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä
Ojala, Saija; Välisaari, Jouni; Lundell, Jan (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.