dc.contributor.author | Meriläinen, Merja | |
dc.contributor.author | Piispanen, Maarika | |
dc.contributor.editor | Joutsenvirta, Taina | |
dc.contributor.editor | Myyry, Liisa | |
dc.date.accessioned | 2016-05-20T04:58:30Z | |
dc.date.available | 2016-05-20T04:58:30Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Meriläinen, M., & Piispanen, M. (2016). Jokamiehen oikeudesta jokamiehen mahdollisuudeksi. In T. Joutsenvirta, & L. Myyry (Eds.), <i>Sulautuvaa opetusta, käänteistä oppimista</i> (pp. 50-59). Helsingin yliopisto. <a href="http://hdl.handle.net/10138/161884" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/161884</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_25711379 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_70058 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49856 | |
dc.description.abstract | Uudenlaisten pedagogisten mallien pohjalle suunnitellut opintokokonaisuudet lisäävät yliopistojen
opintotarjonnan saavutettavuutta ja antavat yksilöille paremmat mahdollisuudet elinikäiseen
oppimiseen. Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa on käynnissä laaja oppimisympäristöjen
kehittymistyö, jossa e-oppimisella on näkyvä sija. Aikuisopiskelijoiden elämäntilanne luo haasteita
täysipäiväiselle läsnäololle ja siitä noussut tarve on nähty Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa myös
mahdollisuutena laajentaa henkilökunnan pedagogista osaamista uudistavien e-oppimiskäytänteiden
ja pedagogisten mallien suunnittelijoina, kehittäjinä ja toteuttajina. Luokanopettajien
aikuiskoulutuksen 25-vuotinen taival on askellettu fyysisen läsnäolon periaatteella aina tähän päivään
saakka. Nyt tähän fyysisen läsnäolon pakollisuuteen on lähdetty hakemaan erilaisia etänä- läsnä -
vaihtoehtoja, joita on kehitetty aikuisopiskelijoiden toiveita ja tarpeita kuunnellen.
Tässä artikkelissa kuvaamme Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa toteutetun sulautuvan opetuksen
oppimiskokonaisuuden, joka tarjosi aikuiselle opiskelijalle monipuolisia, ainutlaatuisia, yksilöllisiä ja
yhteisöllisiä mahdollisuuksia opiskella täyspainoisesti autenttisissa, kontekstuaalisissa ympäristöissä,
virtuaalisia työkaluja hyödyntämällä. Opintojakson suunnittelussa tavoitteena oli luoda oppimiselle
puitteet, jotka mahdollistivat opiskelijoille optimaalisen oppimiskokemuksen (Creative Work Flows for
Learning) monimuotoisissa, autenttisissa, e-oppimista hyödyntävissä, oppimisympäristöissä.
Tutkimuksessa ubiikki koulutusmalli pilotoitiin Luokanopettajien aikuiskoulutuksessa toteutetussa
kuuden op:n laajuisessa opintojaksossa, joka perustui uudistavan pedagogiikan
(transformational pedagogic, QED) perusperiaatteille. Ubiikilla koulutusmallilla tarkoitamme tässä
tutkimuksessa Burbulesin (2010) kuvaamaa oppimista, joka korostaa oppimisen kaikkiaallisuutta ajasta
ja paikasta riippumatta. Mobiili- tabletti- ja tietoteknisten sovellusten avulla perinteinen jaottelu
formaaliin ja informaaliin oppimiseen on hämärtynyt ja helposti saavutettavien oppimisympäristöjen
moninaisuus mahdollistaa oppimisen oppijan tarpeita kunnioittaen.
Opintojakson suunnittelun teoreettinen viitekehys rakennettiin kontekstuaalis-pedagogisen oppimisen
malliin (Meriläinen & Piispanen, 2012). Vahvalle pedagogiselle perustalle suunniteltu opintojakso
tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden paitsi opiskella omaan elämäntilanteeseen sopivana ajankohtana
myös mahdollisuuden oppia uudistavaan pedagogiikkaan kytkeytyviä laaja-alaisen osaamisen taitoja
osana autenttista oppimiskokemusta. | |
dc.format.extent | 84 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Helsingin yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Sulautuvaa opetusta, käänteistä oppimista | |
dc.relation.uri | http://hdl.handle.net/10138/161884 | |
dc.subject.other | kontekstuaalis-pedagoginen oppiminen | |
dc.subject.other | blended learning study module | |
dc.subject.other | transformational pedagogy | |
dc.title | Jokamiehen oikeudesta jokamiehen mahdollisuudeksi | |
dc.type | conferenceObject | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605172590 | |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkola University Consortium Chydenius | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustieteiden yksikkö | fi |
dc.contributor.oppiaine | The Unit of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/ConferencePaper | |
dc.date.updated | 2016-05-17T12:15:04Z | |
dc.relation.isbn | 978-951-51-1900-1 | |
dc.type.coar | conference paper | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 50-59 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Helsingin yliopisto, 2016. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.conference | Sulautuva opetus & oppiminen | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | aikuiskoulutus | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3999 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p300 | |