dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Putz, Juho | |
dc.date.accessioned | 2016-05-17T19:58:26Z | |
dc.date.available | 2016-05-17T19:58:26Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1542018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49820 | |
dc.description.abstract | Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen opetusta. Päätavoitteena on tutkia monikielisyyttä alakouluissa työskentelevien englanninopettajien näkökulmasta, eli sitä, miten opettajat kokevat monikielisyyden ja kuinka he hyödyntävät sitä opetuksessaan. Tämä tutkimus on kvalitatiivinen.
Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta alakoulun englanninopettajaa. Teemahaastattelut on analysoitu sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluissa esiintyvien teemojen perusteella analyysi on jaettu neljään lukuun. Näissä luvuissa selvitetään vastauksia tutkimuskysymyksiin, eli esimerkiksi siihen, mikä on opettajien käsitys monikielisyydestä ja heidän suhtautumisensa monikielisiin oppilaisiin sekä miten monikielisyys näkyy oppimateriaaleissa, opetussuunnitelmissa ja opettajakoulutuksien sisällöissä.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokevat ja määrittelevät monikielisyyden hyvin eri tavoin. Näin ollen myös se, miten monikielisyys näkyy heidän opetuksessaan, vaihtelee. Yhteistä kuitenkin on, että monikielisyys nähdään positiivisena ja huomiota vaativana asiana, mutta tämä ei vielä täysin siirry todellisuuteen, osaksi opetusta ja koulutyötä. Monikulttuuristuvassa koulumaailmassa (oppilaiden) monikielisyys tulee ottaa entistä vahvemmin huomioon. Tätä painottavat myös uudet opetussuunnitelmat. Monikielisyyttä on tehty näissä näkyvämmäksi, joten myös kieltenopetuksessa sillä on keskeinen rooli. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (150 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | multilingualism | |
dc.subject.other | bilingualism | |
dc.subject.other | language learning | |
dc.subject.other | EFL teaching | |
dc.subject.other | teacher training | |
dc.subject.other | interview | |
dc.subject.other | interaction analysis | |
dc.subject.other | basic education | |
dc.subject.other | primary school | |
dc.title | Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut." | |
dc.title.alternative | How does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605172599 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.subject.method | Haastattelututkimus | |
dc.date.updated | 2016-05-17T19:58:26Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |