"Oh I'd definitely pronounce my 'th's in a job interview" : Irish university students' attitudes towards the effects of a strong Irish accent on the outcome of a job interview in Ireland
Vaikka monessa englanninkielisessä maassa on tehty laajoja aksenttikartoituksia ja -tutkimuksia, Irlanti on jäänyt suhteellisen huomiotta tällä saralla. Suurin osa aksenttitutkimuksista Irlannissa on keskittynyt maan pääkaupunkiseudulle, eikä muualla maassa puhuttavaa englantia ole juuri tutkittu. Tämän tutkielman tarkoituksena on määrittää irlanninenglannin eri aksentteihin kohdistuvia ennakkoasenteita analysoimalla tutkimuksen kohderyhmän omia asenteita ja kielenkäyttöä.
Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat irlantilaiset yliopisto-opiskelijat, ja kielenkäytön kontekstina kuvitteellinen työhaastattelu Irlannissa. Tutkimuskysymysten avulla pyrittiin selvittämään kokevatko opiskelijat työnhakijan vahvan irlanninenglannin aksentin vaikuttavan (kuvitteellisen) työhaastattelun lopputulokseen ja muuttaisivatko opiskelijat omaa puhettaan työhaastattelussa vaikuttaakseen sen tulokseen? Tutkimus toteutettiin sähköpostilla linkkinä Irlannin yliopistoihin lähetetyn nettikyselyn avulla. Kyselyn vastaukset analysoitiin esittämään prosentuaalisia tuloksia opiskelijoiden näkemyksistä.
Vaikka tulokset osoittavat, että enemmistö vastaajista ei arvioi muuttavansa omaa puhettaan haastattelussa eikä vahvan aksentin vaikuttavan haastatteluun, noin kolmasosa vastasi aksentin mielestään vaikuttavan työhaastattelutilanteeseen. Myös noin kolmasosa ilmaisi aikomuksensa muuttaa omaa puhettaan haastattelutilanteessa. Tämä tutkimus toi johdonmukaista lisätietoa aksenttien koetuista eriarvoisista asemista Irlannissa. Tulokset ennemmin herättävät aiheesta jatkokysymyksiä, kuin antavat kokonaisvaltaisia vastauksia. Tutkimus osoittaa tarpeen kattavammille asennetutkimuksille Irlannissa aksenttien herättämistä asenteista ja niiden vaikutuksista.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4984]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students
Nyyssönen, Valtteri (2017)Foneeminen tarkekirjoitus on pitkään ollut osa ääntämisen opetusta. Se on ainut tapa, jolla sanojen ja puhunnosten ääntämisasuun voidaan viitata ilman tulkinnanvaraa, ja lisäksi yksi harvoista visuaalisista apuvälineistä, ... -
The Effect of Distance Learning on High School Students' Attitudes Towards Learning English
Kangashaka, Eveliina (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten etäopiskelu vaikuttaa lukioikäisten opiskelijoiden asenteisiin Englannin kielen opiskelua kohtaan. Kieliasenteita on tutkittu lingvistiikan sekä sosio-psykologian aloilla jo ... -
Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
Tarkki, Emma (2010)Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan hen ... -
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
English language for greater good? : the attitudes of Jyväskylä University students towards English language in face-to-face fundraising
Kostiainen, Tommi (2019)F2F-varainkeruu, eli feissaus on hyväntekeväisyysjärjestöjen käyttämä keino hankkia uusia kuukausilahjoittajia hyväntekeväisyystyölle. Feissauksessa varainkerääjät, feissarit, liikkuvat julkisilla paikoilla, kuten keskustassa, ...