University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8. luokan oppikirjassa

Thumbnail
View/Open
375.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Veijola, Moona
Date
2016
Discipline
FinnishSuomen kieli

 
Oppikirjalla ja muilla koulun oppimateriaaleilla on koulussa valtaa: oppikirjat vaikuttavat sekä opetukseen että oppilaan ja opettajan käsityksen muodostumiseen oppisisällöstä. Kulttuurisesti rakentuneet konnotaatiot voidaan kuitenkin asettaa oppikirjassa myös kriittisen tarkastelun kohteeksi. Tutkimuksessani selvitän, millaisia diskursseja sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liitetään terveystiedon kahdeksannen luokan Voimaa. Terveystieto 8 –oppikirjassa, ja millaisessa suhteessa diskurssit ovat toisiinsa ja yhteiskuntaan. Koska oppikirjan kohderyhmä on vasta muodostamassa omaa identiteettiään aikuisuuden kynnyksellä, kouluympäristön tarjoamiin diskursseihin tulee kiinnittää erityistä huomiota. Sukupuolen ja seksuaalisuuden teemat ovat toisaalta oleellisia paitsi yksilölle, myös yhteiskunnalle, sillä niistä annetut diskurssit vaikuttavat sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen todellisuuteen nyt ja tulevaisuudessa. Käytän tutkimuksessani metodina kriittistä diskurssintutkimusta. Diskurssintutkimuksessa, kuten myös kriittisessä diskurssintutkimuksessa, keskeistä on ajatus kielestä sosiaalisena toimintana, diskurssina ja vallankäytön välineenä. Kieli on sosiaalisesti konstruktiivista: se, millä tavalla yksilöitä, ryhmiä ja ideoita kielellistetään, vaikuttaa ympäristön ja yhteiskunnan käsityksiin diskurssin kohteesta ja siten myös kohteen todellisuuteen, ja toisaalta todellisuus vaikuttaa jälleen kieleen. Kriittisen diskurssintutkimuksen tutkimusperinteen mukaan analyysini on kolmivaiheinen: ensin analysoin aineiston kielellisiä valintoja ja sitten tutkin tekstiä osana diskursiivisiä käytänteitä, eli osoitan, kuinka tekstin kielelliset valinnat ja muut analyysin havaintoni  rakentavat erilaisia diskursseja seksuaalisuudesta ja sukupuolesta. Viimeiseksi tarkastelen tekstin, diskurssikäytänteiden ja yhteiskunnallisten yhteyksien rakentumista. Analyysini perusteella olen havainnut aineistossa neljä sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvää diskurssia, joista yhden näen alisteisena toiselle diskurssille. Heterososiaalistava diskurssi rakentuu tekstissä hegemonia-asemassa, ja binaarisen eli kaksijakoista sukupuolijärjestelmää tukevan diskurssin näen heterososiaalistavan diskurssin aladiskurssina. Lisäksi tekstissä rakentuvat samanlaisuutta ja parisuhdetta korostavat diskurssit. Yleisesti ottaen tekstin rakentamat diskurssit muodostuvat annettuina ja piiloisina, ja tutkimukseni herättääkin ajatuksia siitä, pitäisikö opetuksessa ja oppikirjoissa sukupuolen ja seksuaalisuuden teemoja käsitellä kriittisemmin ja lukijan ja oppilaan ennakko-odotuksia eksplisiittisemmin purkaen. ...
Keywords
diskurssintutkimus oppikirjat sukupuoli seksuaalisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605172589

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4417]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa 

    Mäki, Nella; Vihelä, Elina (2019)
    Kolmannella luokalla matematiikan opetuksessa uusien käsitteiden ja sisällön määrä kasvaa alkuopetukseen nähden. Murtoluvun käsite on yksi näistä opetettavista asioista. Tämän tutkielman tarkoituksena on vertailla ...
  • "Mutta mehän sovimme, että sinä hoidat lasta, kun minä rupean rehtoriksi." sukupuolistereotypiat oppikirjassa 

    Karhu, Tuure; Vehkala, Anna (2008)
  • Tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa 

    Makkonen, Sivi (2017)
    Tarkastelen tässä tutkielmassa tunnustuksellisuuden ilmenemistä peruskoulun yhdeksännen luokan evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjassa Eeden Raamattu ja Etiikka. Määrittelen tutkimuksessani tunnustuksellisuuden Kähkösen ...
  • Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland 

    Kumpumäki, Iiris (2020)
    Tässä tutkimuksessa käsiteltiin heteronormatiivisuuden diskurssin rakentumista yläkoulun englannin kielen tekstikirjoissa Suomessa. Heteronormatiivisuus on laajalti vallitseva ideologia, jonka mukaan ainoastaan heteroseksuaalisuus ...
  • Armas, Tero ja Moilanen : sukupuoli kolmannen luokan oppikirjoissa 

    Villanen, Paula (2011)
    Tämän tutkimuksen kiinnostuksen kohteena on sukupuolten määrällinen esiintyminen oppikirjoissa. Erityisesti kiinnostuneita ollaan kirjojen päähenkilöiden sekä opettajahahmojen sukupuolijakaumasta. Tutkimuksessa analyysin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre