Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland
2020:73 | 2021:162 | 2022:148 | 2023:164 | 2024:172 | 2025:3
Tässä tutkimuksessa käsiteltiin heteronormatiivisuuden diskurssin rakentumista yläkoulun englannin kielen tekstikirjoissa Suomessa. Heteronormatiivisuus on laajalti vallitseva ideologia, jonka mukaan ainoastaan heteroseksuaalisuus on normaalia, ja muut seksuaalisuuden ilmentymät ovat epänormaaleja, ei-toivottuja, tai alempiarvoisia. Tutkimuksen tavoite oli selvittää, millä tavoin heteronormatiivisuutta rakennetaan tekstikirjoissa tekstin ja kuvien avulla. Tutkimus koostui yhdeksästä yläkoulun englannin tekstikirjasta, jotka analysoitiin kriittisen diskurssintutkimuksen menetelmin. Tutkimuksessa identifioitiin kohtia, joissa seksuaalinen identiteetti tuli ilmi joko suoraan tai epäsuoraan. Nämä löydökset luokiteltiin kolmeen kategoriaan heteronormatiivisiksi, matalasti heteronormatiivisiksi, ja ei-heteronormatiiviksi. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina oli, että matalasti heteronormatiiviset strategiat olivat yleisin keino rakentaa kuvaa seksuaalisista identiteeteistä. Selkeästi heteronormatiiviset tapaukset muodostivat toiseksi yleisimmän ryhmän. Aineistosta ei löytynyt yhtään yksiselitteisen ei-heteronormatiivista tapausta. Koska oppikirjoilla on edelleen keskeinen rooli kielten opetuksessa, niiden sisältämät ideologiat rakentavat osaltaan koulujen ilmapiiriä seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Seksuaalisten identiteettien moninaisuus on noussut viime vuosikymmeninä keskeisempään rooliin kuin koskaan aiemmin, mutta sitä huomioidaan kouluympäristöissä edelleen vain hyvin rajatuissa tilanteissa. Tämä osaltaan heijastuu oppikirjojen sisältöihin, joissa seksuaalivähemmistöjä ei rakenneta osana kirjojen maailmankuvaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29752]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
What do we know about the sporting experiences of gender and sexual minority athletes and coaches? : A scoping review
Kavoura, Anna; Kokkonen, Marja (Routledge, Taylor & Francis Group, 2021)Scholarship on gender and sexual diversity in sport has advanced during the last decade and it is nowadays recognised that we need a better understanding of how to facilitate inclusive sport cultures that allow all people ... -
Here be queers : LGBT+ representations in Dragon Age: Inquisition
Honkanen, Juri (2018)Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen esitys valtavirran videopeleissä on hyvin marginaalista, ja aiheen tutkimus on ollut vastaavasti vähäistä. Tämä tutkielma tarkastelee Dragon Age: Inquisition (2014) -toimintaroolipelissä ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
Constructing gender and sexuality in a teachers' guide of health education
Suviranta, Ilona (2020)This study aims to find out how gender and sexuality are constructed in a teachers’ guide of health education. Sexuality and gender complex and interconnected concepts that intersect with power, race, and class as well. ... -
“Only the two of you, together, can choose what to name this connection, and so its name is yours and yours alone” : a critical discourse analysis of the queer representation in The Penumbra Podcast
Peurala, Laura (2023)Tämä tutkielma tarkastelee queer-representaatiota fiktiopodcastissa The Penumbra Podcast (2016–). Tarkastelun kohteena on salapoliisi- ja science fiction genrejä yhdistelevän Juno Steel -sarjan kolme ensimmäistä tuotantokautta. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.