Tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa
Tarkastelen tässä tutkielmassa tunnustuksellisuuden ilmenemistä peruskoulun yhdeksännen luokan evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjassa Eeden Raamattu ja Etiikka. Määrittelen tutkimuksessani tunnustuksellisuuden Kähkösen (1976) ja Pyysiäisen (1982) näkemyksien pohjalta. Tunnustuksellisuuden voidaan katsoa teologisesta näkökulmasta tarkoittavan pyrkimystä vahvistaa lukijan uskonnollista identiteettiä tai pyrkimystä sitouttaa hänet tiettyyn uskontoon. Toisaalta pedagogisesta näkökulmasta tunnustuksellisuus voidaan nähdä uskontokuntasidonnaisuudeksi, jolloin tekstissä painottuvat tietyn uskonnon näkemykset.
Tarkastelen kahdesta oppikirjan luvusta, missä määrin erilaisia tunnustuksellisuuden asteita niissä esiintyy ja kuinka tunnustuksellisuus rakentuu. Erittelen myös, millaisissa aiheissa se korostuu. Menetelmiäni ovat sisällönanalyysi ja diskurssianalyysi, joilla pyrin selvittämään oppikirjan tekstien sisältöjä ja sisällön muotoilun tapoja. Aineistoni jakautuu sisällöllisesti teemoihin moraaliset ohjeet, lukijan olettaminen kristityksi ja Raamatunkertomusten ajallisen kontekstin ilmentäminen. Jaan aineiston myös eri kielellisiin kategorioihin, joita ovat väitelauseet, lainaavat väitelauseet ja sanavalinnat. Näillä kielellisillä keinoilla tunnustuksellisuutta joko rakennetaan tai vältetään.
Tuloksiani vertailen Maria Heikkiseen, joka on tutkinut tunnustuksellisuutta islaminuskonnon oppikirjoissa (2014). Voi havaita, että samanlaisia piirteitä löytyy aineistostani, mutta tarkastelemani oppikirja ei ole yhtä tunnustuksellinen kuin Heikkisen tutkimat oppikirjat. Suurin osa tutkimani oppikirjan tunnustuksellisuudesta on pedagogista, mikä ei ole ristiriidassa perusopetuslain (454/2003) kanssa toisin kuin teologinen tunnustuksellisuus. Pedagoginen tunnustuksellisuus korostuu Raamatunkertomusten referoinnissa, kun oppikirjateksti painottaa kristinuskoa. Myös arvomaailma kumpuaa kristinuskosta käsin moraalisten ohjeiden yhteydessä. Yksittäiset sanavalinnat luovat rajatapauksia, mutta kontekstin huomioon ottaen teologista tunnustuksellisuutta löytyy tekstistä varsin vähän.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8. luokan oppikirjassa
Veijola, Moona (2016)Oppikirjalla ja muilla koulun oppimateriaaleilla on koulussa valtaa: oppikirjat vaikuttavat sekä opetukseen että oppilaan ja opettajan käsityksen muodostumiseen oppisisällöstä. Kulttuurisesti rakentuneet konnotaatiot voidaan ... -
Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa
Metsälä, Elina (2020)Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ... -
Repräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe
Ahonen, Inka-Milla (2017)Toinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan ... -
ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ : анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии
Meriläinen, Nadezda (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin lukion B3-venäjän oppikirjasarjan “Ponjatno!” kulttuuri- ja maantuntemuksellisia sisältöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli oppikirjan sisältöjen analyysin kautta saada kuvaa kulttuuri- ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.