Näkökulmia monilukutaitoon : yläkoulun opettajien oppiainekohtaiset käsitykset monilukutaidosta
Yksi ensi vuonna käyttöön otettavan opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen kokonaisuuksista on monilukutaito. Opetussuunnitelmien perusteiden uudistustyön ansiosta monilukuaidon käsite on herättänyt laajalti keskustelua, mutta ajankohtaisuudestaan huolimatta ilmiötä on Suomessa tähän mennessä tutkittu vähän.
Tarkastelen tutkielmassani yläkoulun opettajien oppiainekohtaisia käsityksiä ja kokemuksia monilukutaidosta. Käsitysten lisäksi tarkastelen tutkimuksessani sitä, miten monilukutaito on opettajien mukaan näkynyt opetuksessa tähän mennessä, ja mitä uusi opetussuunnitelma tulee heidän mukaansa muuttamaan. Näkemysten analysoinnin lisäksi tutkielmani keskeinen näkökulma on se, millaiset valmiudet eri oppiaineilla on monilukutaidon viitekehyksessä siirtyä nykyisestä opetussuunnitelmasta uuden opetussuunnitelman käyttöön.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimivat monilukutaidon käsite sekä opetussuunnitelmauudistus. Aineistoni muodostui haastattelujen avulla, ja tarkasteltaviksi oppiaineiksi valikoituivat äidinkieli ja kirjallisuus, maantieto, yhteiskuntaoppi ja kotitalous. Aineistolähtöisestä sisällönanalyysiä hyödyntämällä abstrahoin aineiston oppiaineittain kolmeen kategoriaan, joita ovat taitokäsitys, opetuksen sisällöt ja oppimateriaalit sekä pedagogiset käytänteet.
Analyysin tulosten perusteella voidaan todeta, että tarkastelemissani oppiaineissa korostuvat enemmän tulkitsemisen kuin tuottamisen taidot, poikkeuksena äidinkieli ja kirjallisuus. Multimodaalisten resurssien rooli vaihteli myös oppiaineittain. Niiden rooliin opetuksessa vaikuttaa se, millainen suhde oppiaineessa on painettujen ja monimediaisten oppimateriaalien välillä. Analyysin pohjalta voidaan todeta myös, että monilukutaito näkyy jo tällä hetkellä opetuksessa, mutta toisissa oppiaineissa se näyttäytyy keskeisemmässä osassa kuin toisissa. Monilukutaidon keskeisyyteen opetuksessa vaikuttaa tällä hetkellä olennaisesti myös se, miten opettajat käsitteen ymmärtävät. Opetuskäytänteet ja opetuksen painopisteet tulevat analyysin perusteella muuttumaan uuden opetussuunnitelman myötä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4412]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tiedonalakohtaiset tekstitaidot : opettajille täydennyskoulutusta Euroopasta?
Sulkunen, Sari (FinRA ry, 2016) -
Monilukutaito ja tiedonalakohtaiset tekstitaidot
Sulkunen, Sari; Luukka, Minna-Riitta (Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA, 2014)Tekstitaitojen opetuksen – niin luku- kuin kirjoitustaidonkin – on perinteisesti katsottu olevan ensisijaisesti äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen vastuulla. Myös alakoulussa lukemisen ja kirjoittamisen ... -
Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä.
Ruokonen, Pinja (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Näkökulmia monilukutaitoon: opettajuus ja situationaaliset lukutaidot
Mertala, Pekka (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2017)Viime vuosina toteutetut opetussuunnitelmauudistukset (Opetushallitus 2014a, 2104b, 2015, 2016) ovat tuoneet kotimaiselle koulutuskentälle koko joukon uusia käsitteitä. Yksi keskeisimmistä, mutta samalla vaikeimmin ... -
Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä
Räty, Tilmaria (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ...