"Missä niin lukee?" : tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Maisterintutkielmani käsittelee monilukutaitoa kotitalouden oppiaineessa keskittyen siihen, millaisia oppiaineen tekstitaidot sekä tekstikäytänteet ovat. Monilukutaito on yksi vuonna 2016 käyttöön otetun opetussuunnitelman (Opetushallitus 2014) keskeisistä laaja-alaisien oppimisen painotuksista. Opetus-suunnitelma velvoittaa jokaista opettajaa huomioimaan opetuksessaan oppiaineensa tiedonalan kielen sekä tekstikäytänteet (Opetushallitus 2014: 22). Maisterintutkielmani tavoitteena on selvittää, millaisena monilukutaito kotitaloudessa näyttäytyy ja kuinka keskeinen osa oppiaineen sisältöjä monilukutaito on.
Kotitalouden oppiaineessa sovelletaan käytäntöön eri alojen tietoa ja sen tehtävä vahvistaa oppi-laiden valmiuksia pitkäjänteiseen työskentelyyn sekä kriittiseen tiedonhallintaan (Opetushallitus 2014: 507). On mielenkiintoista selvittää, mitä monilukutaito merkitsee monitieteisessä ja käytännönläheisessä oppiaineessa. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa monilukutaito sekä siihen läheisesti liittyvät tekstitaidot ja tiedonalan tekstikäytänteet. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaisia tulkitsemisen ja tuottamisen käytänteitä kotitalouden oppiaineen tekstimaailma edellyttää, 1a) Millaisia tekstejä kotitalouden oppiaineessa käytetään, 1b) Miten kotitalouden oppiaineessa toimitaan erilaisten tekstien kanssa? ja 2) Millaiseen tekstitoimintaan oppijoita luokkahuoneopetuksessa ohjataan?
Tutkimus toteutettiin havainnoimalla yhden peruskoulun seitsemännen luokan kotitaloudenopetusta kahden peräkkäisen opetuskerran ajan. Tutkimukseen osallistui yksi kotitalouden opetusryhmä, jossa on yhteensä 14 oppilasta, sekä heidän opettajansa Aineistoni muodostuu oppitunneilla kerätyistä ääni- ja kuvatallenteista, niistä tehdyistä litteroinneista sekä havainnointimuistiinpanoista. Observointi on perustunut osallistumattomaan havainnointiin, mikä tarkoittaa sitä, että tutkimuksen tekijä tutustuu tarkasteltavaan toimintaan osallistumatta yhteisön toimintaan (Grönfors 2015). Aineistoa kerätessä olen seurannut opetusta opetustilassa, mutta en ole ottanut osaa tuntien tapahtumiin. Tulosten perusteella monilukutaito on keskeinen osa kotitalouden oppiainetta, ja se on nivoutunut tiiviisti yhteen oppiaineen sisältöjen kanssa. Oppiaineen tekstikäsitys on laaja ja erilaiset tekstit ovat vahvasti läsnä opetustilanteissa, vaikka oppikirjan rooli oppiaineen tekstitoiminnassa onkin keskeinen. Oppilaiden tekstitoiminta on analyysin perusteella yhteisöllistä ja vuorovaikutteista. Oppilaiden tekstitoiminnan ohjataan pääasiassa implisiittisesti, mutta toisaalta kotitalouden oppitunneilla oppilaita ohjataan myös sisältötiedon ja keskeisten käsitteiden hallintaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä
Räty, Tilmaria (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ... -
Kielen ja sisällön integrointi : alakohtaiset kieli- ja tekstikäytänteet aineenopetuksessa
Sulkunen, Sari; Nikula, Tarja; Kääntä, Leila (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Integrating the teaching of disciplinary language and literacy practices and content knowledge has been a key concern in many educational contexts. This article focuses on disciplinary language and literacy in content-area ... -
Monilukutaito ja tiedonalakohtaiset tekstitaidot
Sulkunen, Sari; Luukka, Minna-Riitta (Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA, 2014)Tekstitaitojen opetuksen – niin luku- kuin kirjoitustaidonkin – on perinteisesti katsottu olevan ensisijaisesti äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen vastuulla. Myös alakoulussa lukemisen ja kirjoittamisen ... -
Monilukutaito eri oppiaineissa
Sulkunen, Sari; Saario, Johanna (Lapin yliopisto, 2020) -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.