University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tekstitaidot reaaliaineissa : opettajien käsityksiä reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteistä, oppilaiden tekstitaidoista ja tekstitaitojen opettamisesta

Thumbnail
View/Open
1.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kulmala, Maria
Date
2013
Discipline
Suomen kieliFinnish

 
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yläkoulun reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteitä ja opettajien käsityksiä tekstitaitojen opettamisesta ja oppilaiden tekstitaidoista. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa sosiokulttuurinen tekstitaitoteoria, jonka mukaan tekstitaitoihin sosiaalistutaan yhteisöissä toimimalla. Tekstitaidot ovat aina tilanteisia sekä sosiaalisesti ja kulttuurisesti rakentuneita (Barton–Hamilton 2000; Kucer 2005). Uuden opetussuunnitelman valmistelussa on otettu vahvasti huomioon tekstitaitojen merkitys kaikkien aineiden oppimisessa, sillä luonnoksessa korostetaan monilukutaitoa ja kielitietoisuutta (LPOPS 2012: 13, 20; Luukka 2013).Tutkimukseni reaaliaineiden opettajien tekstitaitokäsityksistä on uuden opetussuunnitelman ja siihen sisältyvien tavoitteiden myötä ajankohtainen. Tutkimuksen aineisto muodostuu 115:n yläkoulun reaaliaineen opettajan vastauksesta, jotka keräsin sähköisellä kyselyllä. Aineiston analysoin SPSS-tilasto-ohjelmalla ja avoimet kysymykset laadullisella sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan tärkeintä reaaliaineissa on kuunnella opetusta, ymmärtää tekstien merkityksiä, puhua, lukea kuvia ja hakea tietoa. Tärkeimmiksi opetuksen materiaaleiksi opettajat valitsivat oppikirjat, monisteet, PowerPointin, videot, elokuvat ja tv-ohjelmat, verkon opetusmateriaalit ja kuvat. Reaaliaineiden tekstikäytänteet näyttäytyvät monipuolisempina kuin äidinkielen ja vieraiden kielten tekstikäytänteet, joissa oppi- ja harjoituskirjoilla, kauno- ja tietokirjallisuudella ja muilla painetuilla, lineaarisilla teksteillä näyttäisi olevan aikaisemman tutkimuksen mukaan vankempi asema (Luukka ym. 2008: 91, 95). Oppilaiden opetuksessa tuottamista teksteistä opettajat valitsivat tärkeimmiksi koevastauksen, keskustelun ja dialogin sekä selostuksen, jotka ovat melko perinteisiä tekstien tuottamisen tapoja. Keskustelua ja dialogia käytetään opetuksessa kuitenkin eniten, joten reaaliaineiden opetus on dialogista ja ainakin jossain määrin oppilaita osallistavaa. Reaaliaineiden opettajat kuvaavat oppilaittensa tekstien tulkinnan ja tuottamisen taitoja enimmäkseen tyydyttäviksi(arvosana 7). Poikien taidot tulkita ja tuottaa tekstejä koetaan tyttöjen taitoja huomattavasti puutteellisemmiksi. Suurin osa kyselyyn vastanneista opettajista (93,0 %) kokee, että oppilaat tarvitsevat tukea tekstitaidoissa. Opettajat ovat kyselyn vastausten perusteella melko hyvin tietoisia opettamansa aineen kielestä ja kiinnittävät kieleen vähintään joskus huomiota opetuksessaan. Enemmistö opettajista kokeekin, että tekstitaitojen opettaminen kuuluu jokaisen opettajan vastuulle. Suurin osa kyselyyn vastanneista opettajista (83,5 %) myös opettaa itse tekstitaitoja. Tukea tekstitaitojen opettamiseen on saanut 40,9 % vastaajista, mutta yli puolet opettajista (57,4 %) kuitenkin kaipaisi tukea. ...
Alternative title
Opettajien käsityksiä reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteistä, oppilaiden tekstitaidoista ja tekstitaitojen opettamisesta
Keywords
Tekstitaito yläkoulu reaaliaineet kirjoittaminen lukeminen tekstit käsitykset tekstitaito perusopetus opetussuunnitelmat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312092760

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kirjoittamisen opetus yläkoulussa ja lukiossa : tapaustutkimus kirjoittamisen opettamisesta opetusharjoittelukoulussa lukuvuonna 2017-2018 

    Häyhä, Hilla (2018)
    Viime aikoina on keskusteltu paljon nuorten heikentyneestä luku- ja kirjoitustaidosta, jotka ennakoivat myöhempää menestystä opinnoissa ja työelämässä. Kirjoittamisen opetus koulussa on siis tärkeää nuorten tulevaisuuden kannalta. ...
  • Opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä omasta opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä 

    Kehus, Henna (2016)
    Maisterintutkielmassa tarkastellaan opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä. Tarkoituksena on selvittää, millaisia lukemiskäsityksiä opettajilla on. ...
  • "Tää näyttääkin ihan tekstiltä" : ensimmäisen luokan oppilaiden käsityksiä teksteistä ja tekstitaidoista 

    Sivén, Elina (2012)
  • Yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä tekstistä ja tekstitaidoista : kuvaus kahdelta Alavuden yläasteen yhdeksänneltä luokalta 

    Mäyry, Leena (2005)
  • Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä 

    Räty, Tilmaria (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre