Tekstitaidot reaaliaineissa : opettajien käsityksiä reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteistä, oppilaiden tekstitaidoista ja tekstitaitojen opettamisesta
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yläkoulun reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteitä ja opettajien käsityksiä tekstitaitojen opettamisesta ja oppilaiden tekstitaidoista. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa sosiokulttuurinen tekstitaitoteoria, jonka mukaan tekstitaitoihin sosiaalistutaan yhteisöissä toimimalla. Tekstitaidot ovat aina tilanteisia sekä sosiaalisesti ja kulttuurisesti rakentuneita (Barton–Hamilton 2000; Kucer 2005).
Uuden opetussuunnitelman valmistelussa on otettu vahvasti huomioon tekstitaitojen merkitys kaikkien aineiden oppimisessa, sillä luonnoksessa korostetaan monilukutaitoa ja kielitietoisuutta (LPOPS 2012: 13, 20; Luukka 2013).Tutkimukseni reaaliaineiden opettajien tekstitaitokäsityksistä on uuden opetussuunnitelman ja siihen sisältyvien tavoitteiden myötä ajankohtainen. Tutkimuksen aineisto muodostuu 115:n yläkoulun reaaliaineen opettajan vastauksesta, jotka keräsin sähköisellä kyselyllä. Aineiston analysoin SPSS-tilasto-ohjelmalla ja avoimet kysymykset laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan tärkeintä reaaliaineissa on kuunnella opetusta, ymmärtää tekstien merkityksiä, puhua, lukea kuvia ja hakea tietoa. Tärkeimmiksi opetuksen materiaaleiksi opettajat valitsivat oppikirjat, monisteet, PowerPointin, videot, elokuvat ja tv-ohjelmat, verkon opetusmateriaalit ja kuvat. Reaaliaineiden tekstikäytänteet näyttäytyvät monipuolisempina kuin äidinkielen ja vieraiden kielten tekstikäytänteet, joissa oppi- ja harjoituskirjoilla, kauno- ja tietokirjallisuudella ja muilla painetuilla, lineaarisilla teksteillä näyttäisi olevan aikaisemman tutkimuksen mukaan vankempi asema (Luukka ym. 2008: 91, 95). Oppilaiden opetuksessa tuottamista teksteistä opettajat valitsivat tärkeimmiksi koevastauksen, keskustelun ja dialogin sekä selostuksen, jotka ovat melko perinteisiä tekstien tuottamisen tapoja. Keskustelua ja dialogia käytetään opetuksessa kuitenkin eniten, joten reaaliaineiden opetus on dialogista ja ainakin jossain määrin oppilaita osallistavaa.
Reaaliaineiden opettajat kuvaavat oppilaittensa tekstien tulkinnan ja tuottamisen taitoja enimmäkseen tyydyttäviksi(arvosana 7). Poikien taidot tulkita ja tuottaa tekstejä koetaan tyttöjen taitoja huomattavasti puutteellisemmiksi. Suurin osa kyselyyn vastanneista opettajista (93,0 %) kokee, että oppilaat tarvitsevat tukea tekstitaidoissa. Opettajat ovat kyselyn vastausten perusteella melko hyvin tietoisia opettamansa aineen kielestä ja kiinnittävät kieleen vähintään joskus huomiota opetuksessaan. Enemmistö opettajista kokeekin, että tekstitaitojen opettaminen kuuluu jokaisen opettajan vastuulle. Suurin osa kyselyyn vastanneista opettajista (83,5 %) myös opettaa itse tekstitaitoja. Tukea tekstitaitojen opettamiseen on saanut 40,9 % vastaajista, mutta yli puolet opettajista (57,4 %) kuitenkin kaipaisi tukea.
...
Muu nimeke
Opettajien käsityksiä reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteistä, oppilaiden tekstitaidoista ja tekstitaitojen opettamisestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Historian opettajien käsityksiä tiedonalan tekstitaitojen opettamisesta lukiossa
Sulkunen, Sari; Luukka, Minna-Riitta; Paldanius, Hilkka; Saario, Johanna (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)Tutkimuksessa tarkastelemme lukion historianopettajien käsityksiä tiedonalansa tekstitaidoista aineistopohjaisen esseen kirjoittamisen opettamisen ja arvioinnin yhteydessä. Lukiossa jokaisen opettajan tulee opettaa oman ... -
Kirjoittamisen opetus yläkoulussa ja lukiossa : tapaustutkimus kirjoittamisen opettamisesta opetusharjoittelukoulussa lukuvuonna 2017-2018
Häyhä, Hilla (2018)Viime aikoina on keskusteltu paljon nuorten heikentyneestä luku- ja kirjoitustaidosta, jotka ennakoivat myöhempää menestystä opinnoissa ja työelämässä. Kirjoittamisen opetus koulussa on siis tärkeää nuorten tulevaisuuden kannalta. ... -
Opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä omasta opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä
Kehus, Henna (2016)Maisterintutkielmassa tarkastellaan opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä. Tarkoituksena on selvittää, millaisia lukemiskäsityksiä opettajilla on. ... -
Pohdintaa, selostamista ja tulkintaa : historian esseen tekstilaji tiedonalan tekstitaitojen näkökulmasta
Paldanius, Hilkka (Kotikielen seura, 2020)Hilkka Paldaniuksen suomen kielen alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin lauantaina 5. syyskuuta 2020 Jyväskylän ylipistossa. Vastaväittäjänä toimi professori Anne Mäntynen Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori ... -
Reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina
Kellosaari, Saara (2019)Tutkimukseni tavoitteena on selvittää reaaliaineiden opettajien käsityksiä tekstitaidoista, niiden roolista reaaliaineiden opetuksessa sekä opettajista itsestään tekstitaitojen opettajina. Opettajien käsityksiä itsestään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.