Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTakanen, Soila
dc.date.accessioned2016-05-10T11:52:04Z
dc.date.available2016-05-10T11:52:04Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1532888
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49703
dc.description.abstractTutkimukseni tarkoituksena on selvittää, mitä kuuntelukasvatus on yläkoulun musiikin opetuksessa. Lähtökohtana tutkimukseen on opettajan ja opetuksen näkökulma kuuntelukasvatukseen, sillä näen opettajan sekä persoonana että pedagogisten valintojen tekijänä tärkeimmässä roolissa opetuksen toteutumisen suhteen. Tarkentavien tutkimuskysymysten tehtävänä on hahmottaa, miten kuuntelukasvatus toteutuu musiikinopettajan opetuksessa, mitkä tekijät vaikuttavat kuunteluun ja kuuntelutilanteeseen sekä mitä tavoitteita kuuntelukasvatuksella on. Koska murrosikäiset kuuntelevat vapaa-ajallaan paljon musiikkia, valikoitui aihealueekseni yläkoulussa tapahtuva musiikin opetus. Näen suuren potentiaalin koulun kuuntelukasvatuksen ja oppilaiden vapaa-ajalla tapahtuvan musiikinkuuntelun välillä ja tästä syystä koen kuuntelukasvatukseen panostamisen tärkeänä. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty haastattelemalla neljää musiikinopettajaa kevättalven 2015 aikana käyttämällä menetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelun runko muodostui uudesta opetussuunnitelmasta nousseista kuuntelukasvatusta koskevista aiheista sekä yleisemmin musiikinkuuntelua käsittelevistä teemoista. Haastateltavat opettajat ovat toimineet pääosin yläkoulun musiikinopettajina. Voimaan tuleva opetussuunnitelma (POPS 2014) määrittää aikaisempaa selkeämmin, mitä sisältöjä opetukseen tulee sisällyttää, mutta tutkimukseni osoitti kuuntelukasvatuksen näkökulmasta, että opettajan valintoihin vaikuttavat myös tämän omat näkemykset kuuntelun tärkeydestä niin opettajan omassa elämässä koulun ulkopuolella kuin kuuntelusta työtapana musiikintunnilla. Keskittyminen, aktiivinen kuuntelu, monipuolisuus kuunneltavassa materiaalissa ja kuuntelukasvatuksen aikaansaama oppilaiden maailmankuvan laajentuminen sekä yleissivistys kohosivat haastatteluissa tärkeimmiksi huomioiksi kuuntelussa ja kuuntelukasvatuksessa. Opettajan rooli kuuntelun ohjaajana on tiedostettava ja opettajan tulee huomioida monia erilaisia musiikillisia, yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tasoja kuuntelukasvatuksen onnistuneessa toteuttamisessa.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (95 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleKuuntelukasvatuksen toteutuminen yläkoulun musiikin opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605102467
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2016-05-10T11:52:04Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysokuuntelukasvatus
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokuunteleminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot