Pyörimisliikkeen käsittely lukion oppikirjoissa
Tässä tutkielmassa käydään läpi lukion fysiikan FY5-kurssin (pyöriminen ja
gravitaatio) neljän eri oppikirjan pyörimisliikettä käsittelevät osiot. Oppikirjoja
vertaillaan aiheiden käsittelyjärjestyksen ja korostusten sekä aiheisiin
johdattelun yhtenevyyksien ja eroavaisuuksien suhteen. Tutkielman toisessa
osiossa tarkastellaan tutkimuksissa havaittuja, pyörimisliikkeeseen liittyviä
harhakäsityksiä. Tutkimusten perusteella nämä yleisimmät harhakäsitykset
liittyvät pyörimismäärään suoraviivaisessa liikkeessä ja törmäyksissä sekä kitkavoiman
luonteeseen ja vaikutuksiin vierimisessä. Lopuksi tarkastellaan oppikirjoja
uudelleen sen perusteella, miten niissä käsitellään näihin harhakäsityksiin
liittyviä aiheita. Havaitaan, että keskimäärin niitä käsitellään selvästi
muita aiheita vähemmän. In this thesis, the rotational motion concepts in four Finnish upper secondary
school physics textbooks are being studied. These textbooks are compared
by the congruences and differences of the order of handling, highlighting, and
introduction of concepts. In the second part of the thesis we view misconceptions
pertaining to the rotational motion found in studies. On the basis of
studies, the most common misconceptions are about the angular momentum
in rectilinear motion and collisions and the nature and effects of frictional
force on rolling motion. Lastly we survey how these misconceptions are considered
in textbooks. The observation that on the average these concepts are
being handled much less than other rotational motion concepts is obtained.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kirjoittamaton kirja, kirjoitettu kirja ja luonnonkirja : planetaariset ilmiöt teksteinä ja kuvina peruskoulun ja lukion oppikirjoissa
Ojala, Jorma (Jyväskylän yliopisto, 1997) -
Käsitteellinen ymmärtäminen ja fysiikan oppimiseen liittyvät odotukset lukion mekaniikassa
Utriainen, Oiva (University of Jyväskylä, 2018)Aikaisempi tutkimus (Utriainen 2004) ja myöhempi oppimistulosten tarkastelu paljastivat puutteita, jotka koskivat kappaleen liiketilan ja kappaleen vuorovaikutusten välisen yhteyden ymmärrystä. Voimakuvion laadinta ja ... -
Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa
Saarimäki, Laura (2017)Tämän tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin biomolekyylien; hiilihydraattien, proteiinien, nukleiinihappojen ja lipidien kemiallisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli selvittää näiden rakenteita sekä niihin liittyviä ... -
Liikunta terveyden edistäjänä lukion terveystiedon oppikirjoissa
Lindlöf, Henrikki (2015)Fyysisellä aktiivisuudella on myönteisiä vaikutuksia fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Siten liikunnan harrastaminen on terveyttä merkittävästi edistävä elämäntapa. Nuorten kunto on heikentynyt ja elintapoihin ... -
Kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle
Peltola, Iisakki (2021)Tämä maisterintutkielma tarkastelee suomalaisten lukion historian oppikirjojen rakentamia erilaisia Suomeen ja suomalaisuuteen liittyviä narratiiveja 1980- ja 2010-lukujen välisenä aikana, joista tutkielmassa puhutaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.