University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle

Thumbnail
View/Open
515.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Peltola, Iisakki
Date
2021
Discipline
Yleinen historiaGeneral History
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä maisterintutkielma tarkastelee suomalaisten lukion historian oppikirjojen rakentamia erilaisia Suomeen ja suomalaisuuteen liittyviä narratiiveja 1980- ja 2010-lukujen välisenä aikana, joista tutkielmassa puhutaan kansallisen ja kansainvälisen narratiiveina. Suurelle osalle suomalaisista koulussa tapahtuva historian opiskelu luo historiakäsityksen perustan, joka laajalti määrittää sitä, millaisena suomalaisuus näyttäytyy ja kuinka Suomi vertautuu sen ulkopuoliseen maailmaan. Tämän vuoksi ei ole yhdentekevää, millaisen kuvan oppikirjat edellä mainituista seikoista luovat. Tutkimus on toteutettu tarkastelemalla neljää eri vuosikymmenillä julkaistua lukion historian oppikirjaa diskurssianalyysin ja kerrontateoreettisen metodin keinoin, joiden avulla tutkielmassa vastataan mm. seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaisen kuvan suomalaisuudesta ja Suomesta oppikirjat antavat? Onko tämä kuva muuttunut vuosikymmenien vaihtuessa ja mistä mahdollinen muutos johtuu? Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että Suomeen vaikuttaneet erilaiset poliittiset ja ideologiset voimat ovat jättäneet jälkensä myös historianopetukseen eri vuosikymmeninä ja se osaltaan selittää sitä, miksi eri sukupolvet usein näkevät esimerkiksi Urho Kekkosen roolin Suomen historiassa hyvinkin erilaisena. Lukion historian oppikirjoista voidaan havaita, että niissä esiintyvät narratiivit ovat tukeneet laajemmin yhteiskunnassa vaikuttaneita voimia, jotka usein ovat olleet ulkopoliittisen paineen aiheuttamia. Kylmän sodan ollessa vielä käynnissä 1980-luvulla, hankala idänsuhde ja ns. suomettuminen näkyvät oppikirjoissa esimerkiksi vaikeutena puhua talvi- ja jatkosodasta. Lisäksi aikakauden oppikirjat tukevat Kekkosen ympärille rakentunutta henkilömyyttiä ja suhtautuminen YYA-ajan Suomeen on kohtuullisen kritiikitöntä. Myöhemmin Suomen tavoitellessa paikkaa ideologisesti länsieurooppalaisten kansakuntien joukosta, korostetaan oppikirjoissa Suomen henkistä ja kulttuurista yhteyttä Eurooppaan samalla myös suorasanaisemmin tuomiten Neuvostoliiton pyrkimykset horjuttaa Suomen suvereniteettia. Lisäksi 1990-luvun ja 2000-luvun alun oppikirjoissa sotien kuvaukset ovat saaneet aiempaa voimakkaamman kansallismielisen sävyn. 2010-luvun oppikirjoissa puolestaan korostuu historiallinen empatia, jonka seurauksena historian saatossa tehtyjä valintoja pyritään ymmärtämään asettautumalla aikalaisten asemaan. Uusimpien oppikirjojen ominaispiirteenä on myös tarttuminen esimerkiksi sotiin liittyviin tabuihin, joista aiemmissa oppikirjoissa ei juurikaan puhuta. ...
Keywords
historianopetus Neuvostoliitto suomalaisuus suomettuminen Suomi historia oppikirjat jatkosota talvisota
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108234610

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Uuden ajan yleisen historian historiallinen toimijuus suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1936 - 2010 

    Pohjola, Kimmo (2012)
  • Eurooppalaista identiteetiä rakentamassa : lukion historian opetuksen luoma kuva Suomesta osana Eurooppaa 1980-luvulta 2000-luvulle 

    Kurkela, Nina (2012)
    Pro gradu- tutkielmassani selvitin, minkälainen on lukion historian opetuksessa välittyvä kuva Suomesta eurooppalaisena valtiona. Tarkastelin mitä opetussuunnitelmat 1980-luvulta 2000-luvulle kertovat historian opetuksen ...
  • Historianopetus politiikan ristiaallokossa : talvi- ja jatkosodan kuva lukion historian oppikirjoissa toisen maailmansodan jälkeen 

    Hujakka, Titta (1997)
  • Myyttinen historia suomalaisissa oppikirjoissa 

    Pajari, Ilona (Jyväskylän yliopisto, Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry., 2019)
  • Arvotettu kansalaisuus : tutkimus kansalaisuuden tuottamisesta yhteiskuntaopin oppikirjoissa 1920-luvulta 2000-luvulle 

    Hämäläinen, Riina (2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre