University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Käsitteellinen ymmärtäminen ja fysiikan oppimiseen liittyvät odotukset lukion mekaniikassa

Thumbnail
View/Open
7.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Jyväskylä studies in education, psychology and social research
Authors
Utriainen, Oiva
Date
2018
Discipline
Kasvatustiede

 
Aikaisempi tutkimus (Utriainen 2004) ja myöhempi oppimistulosten tarkastelu paljastivat puutteita, jotka koskivat kappaleen liiketilan ja kappaleen vuorovaikutusten välisen yhteyden ymmärrystä. Voimakuvion laadinta ja liikeyhtälön kirjoittaminen tuottivat vaikeuksia. Pakollisella fysiikan kurssilla opiskelijat muodostavat käsityksen, joka koskee fysiikkaa oppiaineena ja sen opiskelua. Saaduilla kokemuksilla voi olla merkitystä fysiikan syventäviin kursseihin kohdistuviin odotuksiin. Opetukselle asetettiin kaksi tavoitetta: piti edistää Newtonin toiseen ja Newtonin kolmanteen lakiin liittyvien tehtävien kvalitatiivista osaamista ja liikeyhtälön kirjoittamista sekä yrittää vaikuttaa opiskelijan omiin menestymisen odotuksiin mekaniikan kursseilla. Opetussuunnitelman muutos teki mahdolliseksi vertailevan tutkimuksen. Opetuskokeilussa kontrolliryhmän (N = 19) oppikirja oli laadittu vuoden 1994 ja koeryhmän (N = 18) uuden, vuoden 2004 opetussuunnitelmien mukaan. Kontrolliryhmän oppikirjassa vuorovaikutuskaaviota ei ollut. Molemmissa ryhmissä käytettiin hahmottavaa lähestymistapaa, jossa Newtonin lakien lähtökohtana olivat törmäyskokeet. Tämän lisäksi koeryhmän opiskeluohjeet uusittiin: nyt korostettiin seuraavan oppitunnin aiheeseen perehtymistä ja ponnistelun, ei älyn, merkitystä. Oppitunnilla työskenneltiin 3–4 hengen ryhmissä, ja sama opettaja opetti molempia ryhmiä. Oppimisessa tapahtunutta muutosta tutkittiin käsitetesteillä ja laskutehtävillä. Oppikirjat eivät eronneet luettavuusindeksin suhteen, mutta koeryhmän oppikirja toteutti multimediaoppimisen koherenssi-, opastin ja spatiaalisen jatkuvuuden periaatteet, millä näyttäisi olevan vaikutusta testituloksiin. Tutkimuksen perusteella koeryhmän ja kontrolliryhmän Newtonin kolmannen lain oppimistulokset eivät tilastollisesti poikenneet toisistaan. Sen sijaan Newtonin toisen lain kontekstissa 55 %:ssa testejä koeryhmän oppimistulokset olivat paremmat kuin kontrolliryhmän efektikoon ollessa suuri. Toisen vuosikurssin opetus ei muuttanut opiskelijoiden odotuksia, jotka näyttävät vakiintuneen ensimmäisen vuosikurssin aikana. Koeryhmä erosi tilastollisesti kontrolliryhmästä siinä, että kyselyn perusteella opiskelijat pystyivät oppimateriaalista ja henkilökohtaisista mieltymyksistä riippumatta asettamaan realistisia tavoitteita sekä tavoitteelliseen työskentelyyn. Missään testissä tai tehtävässä kontrolliryhmän oppimistulos ei ollut parempi kuin koeryhmän. ...
Publisher
University of Jyväskylä
ISBN
978-951-39-7456-5
ISSN Search the Publication Forum
0075-4625
Keywords
cognitive architecture cognitive load theory cognitive theory of multimedia learning working memory scheme lukio fysiikka mekaniikka Newtonin lait oppiminen oppimistulokset opetuskokeilut opetusmenetelmät oppikirjat
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7456-5

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3176]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vuorovaikutuskaavion käytön vaikutus voimakäsitteen oppimiseen lukion mekaniikan opetusjaksoilla 

    Mäkynen, Asko (University of Jyväskylä, 2014)
  • Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa 

    Talikka, Aku (2010)
    Oppilaiden vaikeudet fysiikassa voivat liittyä käsitteellisen ymmärtämisen lisäksi esimerkiksi tehtävän esitysmuotoon eli representaatioon: sisällöltään samanlaisiin kysymyksiin, jotka ilmaistaan eri representaatioilla, ...
  • Ionisoivan säteilyn ja aineen välinen vuorovaikutus lukion fysiikan oppikirjoissa 

    Vankka, Anna (2012)
  • Liikkeen ja voiman kuvitus yläkoulun ja lukion fysiikan oppikirjoissa 

    Kurki, Pekka (2014)
    Kuvat ovat kiistattomasti olennainen osa ihmisen kokemusmaailmaa ja kommunikointia, ja ne ovat tärkeä osa etenkin luonnontieteitä, joissa kuvallisella ilmaisulla on aina ollut merkittävä asema niin asiantuntijoiden kuin ...
  • Representaatiot ja virhekäsitykset lukion mekaniikassa 

    Leppänen, Timo (2012)
    Fysiikan opiskelussa olennaisena osana ovat erilaiset tiedon esitysmuodot eli represen-taatiot. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että representaatioiden osaaminen on edellytys fysiikan käsitteiden oikealle ymmärrykselle. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre